-En forpliktende klimapolitikk krever at vi alle deltar

Aina Dahl, Foto: Kåre Pettersen

Ordene tilhørte Venstres Aina Dahl, da hun åpnet høringskonferanse om “Klima -og energiplanen i Vestfold” torsdag 7. mai.
Aina kom inn på at vi har ingen tid å miste om vi skal nå 2 graders målet som FN har satt. Derfor vil det også kreve at vi alle må delta for å oppnå en forpliktende klimapolitikk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Åpningstalen til Aina kan du finne i sin helhet nedenfor:

Kjære alle sammen,
Velkommen til konferanse om vår tids aller viktigste politiske tema.
2015 og de nærmeste årene blir avgjørende i arbeidet for å redde verden fra temperaturøkninger som vil ødelegge grunnlaget for menneskers liv. Endringene i klimaet skjer raskere og har større konsekvenser enn forskerne trodde for få år siden.

Ikke minst gjelder dette nord-områdene.

Vi har ingen tid å miste om vi skal nå to-graders målet som FN har satt. Vestfold har et godt grunnlag for den nasjonale klimadugnaden som Norge skal gjennomføre.

Vi har gjennom flere år arbeidet systematisk med klimaplaner. Fylkestinget ga nylig sin tilslutning til denne klimaplan som nå er på høring. Og den er både ambisiøs og målrettet.

Men for å nå visjonen om at Vestfold skal være at av de grønneste fylkene i Norge innen 2025 må vi virkelig være foroverlente.

Vårt utgangspunkt må være at Vestfold skal ha en ledende posisjon i klimapolitikken og ta sin andel av de nasjonale og internasjonale klimakuttene.

Det betyr at alle offentlige og private virksomheter må ta ansvar, og sette ambisiøse og forpliktende mål for reduksjon av klimautslipp. Målet er at Vestfold-samfunnet skal redusere sine klimautslipp fra dagens nivå med minst 40 prosent innen 2030. Dette er nødvendig for å unngå en temperaturøkning som vil ha sterke negative konsekvenser for mennesker og miljø.

Nordmenns klimautslipp er i dag skyhøye og ikke forsvarlig i et langsiktig miljøperspektiv. Vi går nå inn i en ny valgkamp og jeg har inntrykk av at alle partier prioriterer klima- og energipolitikk høyt. Det er positivt.

Men det hjelper ikke med store ord i valgkampen!

En vellykket politikk på dette området vil kreve politisk prioritering og evne til gode dialoger. Dessuten er det viktig med kompetanse både hos politikere, næringsliv og administrativ ledelse i kommuner og fylkeskommuner.

Vi har verken tid eller råd til å la effektive klimatiltak vente.

Det er nå vi må kutte utslippene og legge grunnlaget for det fremtidige nullutslippssamfunnet, som også gir oss mange muligheter. Venstre vedtok på sitt landsmøte nylig et program for grønn omstilling av Norge. Vi må bruke vår kompetanse og kreativitet til å utvikle nye produkter og virksomheter.

I Norge må vi benytte vår spisskompetanse innenfor skipsfart, vannteknologi, vannkraft, havkraft og havbruk til å utvikle klimavennlige løsninger innen transport, energi og matproduksjon. For å få et nasjonal grønt skifte må det satses langsiktig på forskning og innovasjon.

Og en forpliktende klimapolitikk krever at vi alle deltar, enten vi er samfunnsborgere og forbrukere, frivillige organisasjoner, bedrifter, kunnskapsinstitusjoner eller offentlige virksomheter. Klima og miljøspørsmål bør gjennomsyre alle planer og beslutninger både i offentlig og privat sektor.

Men også som privatpersoner må gjøre noe med vårt forbruksmønster. Vi kan ikke fortsette forbruksveksten som gir stadig større belastninger på både miljø og mennesker. Kort sagt – vi må legge om til grønn økonomi og bruke mindre ressurser.

Derfor handler klimapolitikk også om det personlige ansvaret.

Vi setter alle vårt avtrykk på klodens miljø og klima, blant annet gjennom forbruk, reiser, transport og oppvarming. Ved å reise miljøvennlig og kjøpe miljøvennlige produkter kan vi alle bidra til mindre utslipp av klimagasser.

Og konsekvensene av klimaendringene kjenner ingen landegrenser. I en stadig mer globalisert verden vil knapphet på vann, mat og naturressurser føre til flere klimaflyktninger og sosial ustabilitet som til syvende og sist vil ramme oss alle.

Det er derfor i vår egeninteresse å bekjempe global oppvarming ved å redusere våre egne utslipp og utvikle det fremtidige nullutslippssamfunnet. Vi i Norge og i Vestfold må bare ta inn over oss at verdens klimaproblemer rykker nærmere.

Til slutt vil jeg berømme alle de som har jobbet med denne planen, både fylkesadministrasjon, de 5 temagruppene, med til sammen 51 medlemmer, og styret i Vestfold Klima og Energiform som er referansegruppe.

De har gjort en skikkelig solid jobb. I nyhetene i dag tidlig kunne vi høre at nordmenn flest har blitt mer fokusert på klimaendringene, det er å håpe at det flere også blir mer klimabevisste.

Så jeg håper riktig mange vil engasjere seg og gi innspill til klimaplanen i høringsperioden fram til 10. september. Jeg ser frem til denne konferansen og den videre prosessen om klimapolitikken her i Vestfold.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**