Nye nettsider handler om mer enn lekker layout og fancy funksjoner. Nå orienterer vi oss i stor grad på nett og dette må også kommunen forholde seg til.
En kommune er til for å yte service og organisere tjenester for innbyggerne. Kommunens nettside er blitt en viktig kilde til relevant og tilgjengelig informasjon om tjenestetilbudet. Digitale skjemaer gjør det enkelt å søke opptak til barnehage/ SFO, kulturskole og omsorgstjenester for eldre. Videre er byggesak er et område som kan bidra til hodebry for mange, og det er ikke alltid enkelt å stikke innom rådhustorget midt i arbeidstiden. Vi må stadig jobbe for å gjøre språket enda mer lettfattelig slik at informasjonen ikke bare er der, men også er lett forståelig og nyttig.
Gode nettsider bidrar økt åpenhet og et mer levende lokaldemokrati. Jo enklere det er for folk å orientere seg om pågående politiske saker og planprosesser, jo bedre. Der hvor det før var nesten umulig å finne frem, er det nå søkefunksjoner som faktisk fungerer.
horten.kommune.no vil også ofte være det første møtet potensielle tilflyttere har med kommunen. Når Horten fremstår som en attraktiv bostedskommune på nett, kan det bety forsterkede muligheter for næringslivet for å rekruttere de beste hodene til Hortensbedriftene og økt skatteinngang for kommunen.
De nye nettsidene er et solid skritt i riktig retning for å øke åpenheten og styrke servicekommunen.
Nå er det avgjørende er at nettsidene kontinuerlig forbedres, nyheter publiseres, språket forenkles, saker oppdateres og flere skjemaer digitaliseres.
Tommel opp for en god start!
Pernille Bruun-Lie 2.kandidat, Horten Venstre