Produser biogass på Skogn

Karl M. Buchholdt
Karl M. Buchholdt , (Foto: Aina Bye)

Venstre bidrar for å legge til rette for produksjon av biogass på Skogn.

Innlegg av Karl M. Buchholdt – ordførerkandidat for Levanger Venstre, Marita R. Røthe – førstekandidat til fylkestinget.
21. april tok de første bussene i Trondheim i bruk biogass som drivstoff, og dermed starter en ny tidsepoke for bruk av miljøvennlig drivstoff i kollektivtrafikken i Trøndelag. Venstre har gjennom flere år ønsket en overgang til den miljøvennlige løsningen som biogass er, samtidig har det gjennom lengre tid vært planlagt å bygge Skandinavias største biogassfabrikk på Skogn – en fabrikk som tidligst kan starte produksjonen i 2016. Det planlagte biogassverket skal i vesentlig grad benytte seg av restavfall fra oppdrettsnæringen og slam fra papirproduksjonen på Skogn.

I forbindelse med høringsrunden om det planlagte biogassanlegget på Skogn, leverte Nord-Trøndelag Venstre en omfattende høringsuttalelse hvor vi blant annet krevde at anlegget ble realisert snarest mulig. Samtidig – etter åtte år med rødgrønt hvileskjær for å stimulere til bruk av biogass – fikk Venstre i statsbudsjettet for 2015 likestilt avgiftsnivået mellom biogass og naturgass, noe som vil gjøre det planlagte biogassverket på Skogn enda mer konkurransedyktig enn da Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti var i regjering.

Venstre har lenge ønsket å få på plass et kommersielt anlegg for produksjon av biodrivstoff på Innherred. Samtidig må vi være på offensiven for å utvikle en ny og fremtidsrettet industri, og arbeide for å trekke nye bedrifter hit. Trøndelag har store ressurser, og gode muligheter til å bli en foregangsregion innen produksjon av biogass. Slik kan vi sikre ny industri og nye arbeidsplasser i Levanger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**