Digitalisering av Asker kommunes tjenester betyr at tilgang til tjenester og informasjon styres i større grad av innbyggeren selv og i mindre grad av kommunen. Det bidrar til en mer åpen kommune og sikrer at innbyggerne tar mer del i kommunens servicetilbud.
En digitalisering med god universell utforming er også et godt virkemiddel for å sikre at personer med ulike former for funksjonsnedsettelser kan delta på linje med andre innbyggere.
Asker Venstre vil:
- Ha en sterkere digitalisering som bidrar til å tilby helhetlige og brukervennlige tjenester. For innbyggere som ikke kan ta del i digitaliseringen, skal Servicetorget være et fullverdig alternativ.
- Ta systematisk i bruk brukertesting for å sikre at kommunale tjenester er brukervennlige og best mulig universelt utformet.
- Følge opp kommunens bruk av klart språk – det vil si at språkføringen i kommunale informasjonskanaler og tjenester skal være best mulig tilgjengelig og forståelig.
- Følge opp at Askers nettjenester innen utgangen av 2016 tilfredsstiller forskrift om universell utforming på nett.
- Jobbe for at Asker kommune er i front innen bruk av velferdsteknologi og digitale læremidler. Asker Venstre vil ha en plan for å sikre at teknologi tas systematisk i bruk innen opplæring og helse- og omsorg.
Mer om Asker Venstres politikk for kommunal styring: