Spørsmål om helsehuset

- Venstre vil fremme forslag om en statlig medfinansiering på 5 mrd. kr. for å få fart på samlokalisering og bygging av lokalmedisinske sentra og opprustning av legevaktene, sier Ketil Kjenseth. , Foto: Dreamstime.com

Maria Serafia Fjellstad stilte i dag spørsmål omkring forprosjektet til Helsehuset. Mens marsjordren fra kommunestyremøte var et helsehus bestående av bl.a. intermediærenhet, rehabiliteringsenhet og akutte døgnsenger, inneholder prosjektet nå også helsestasjon og åpen barnehage. I et spørsmål sendt inn mer enn en uke før kommunestyremøtet stilte hun 5 konkrete spørsmål om hvorvidt denne endringen var politisk behandlet, hvis ikke hvorfor ikke, om hvilke økonomiske implikasjoner det ville ha, hvilke avveininger som var gjort opp mot “Familiens hus” og når det ønskede temamøtet om Helsehuset ville avholdes. I Ordfører Bremnes tilsvar kom det ikke svar på noen av Fjellstads 5 spørsmål.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Venstre har over tid engasjert seg i Helsehuset. Funksjonsfordeling mellom spesialisthelsetjeneste og primærhelsetjeneste er et spennende og viktig tema, og videre er også de rammevilkårene Helsehuset får viktig. Venstre har imidlertid også engasjert seg sterkt i konseptet Familiens hus. Som konsept ble det i 2010 vedtatt at dette var ønsket i Harstad, men man har ikke siden satt av midler til gjennomføring – og slik sett rant dette ut i sanden. Hvorvidt det kan være ønskelig å samlokalisere Helsestasjonen med Helsehuset kan åpenbart også være en diskusjon, men det kan bety å gi opp visjonen om Familiens hus. Maria Serafia Fjellstad var tydelig misfornøyd med mangel på svar, og gav tydelig uttrykk for at en slik endring av premisser for hva Helsehuset skal inneholde må behandles politisk, og kan ikke tas av administrasjonen alene. Ordførerens andre forsøk på svar gav slik sett større tiltro: der hun sa at hun kom til å be om en sak om dette så snart som mulig.

Hennes spørsmål kan du lese i sin helhet her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**