Billigere barnehager for de med dårlig råd

Karl M. Buchholdt
Karl M. Buchholdt , (Foto: Aina Bye)

Fra 1. mai er det lavere makspris i barnehage for familier med dårlig råd. – Dette viser at Venstre har gjennomslag i regjeringen, sier Venstres Karl M. Buchholdt. Moderasjonsordningen ble foreslått av regjeringen og styrket i budsjettforliket med KrF og Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Ordningen sikrer at ingen familier betaler mer enn seks prosent av inntekten for en barnehageplass, og selv om maksprisen øker med 100 kroner, vil nesten alle familier med inntekt under 455 000 betale mindre enn før. Jo lavere inntekten er, jo billigere blir barnehageplassen. Dette er ledd i Regjeringens barnehagesatsing, som også omfatter flere plasser til fleksibelt opptak og tiltak for å heve kvaliteten.

– Reduksjonen i makspris de siste årene har først og fremst kommet familier med middels og høy inntekt til gode. Vi prioriterer målrettede tiltak som treffer de mest økonomisk vanskeligstilte, sier Venstres gruppeleder Karl Meinert Buccholdt i Levanger. Les mer om saken i Levangeravisa.

For å finansiere bevilgningen om et nasjonalt minstekrav, blir maksimalprisen samtidig økt med 100 kroner per måned, til 2 560 kroner. Barnehagen vil fortsatt være rimelig uansett inntektsnivå: Selv for dem som betaler økt makspris, er prisen fortsatt lavere enn det den var i 2011.

Samarbeidspartiene satser stort på barnehage: Summen av satsingene på barnehage – reduksjon i foreldrebetalingen for fattige, kvalitetstiltak og mer fleksibelt opptak – er 790 millioner mer enn det vi tar inn på maksprisøkningen når neste års tiltak slå inn for fullt i 2016.

Ordningen innebærer at jo lavere inntekt en familie har, jo lavere blir prisen på en barnehageplass. For en familie med inntekt på for eksempel 350.000 kroner vil en plass i barnehage koste 1 909 kroner i måneden. Det betyr at familien sparer 7 381 kroner i året

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**