Ny vestlandsregion viktigere enn nye Bergen

Bilde av Askøybroen, Foto: ukjent

I dagens Bergens Tidende skriver fylkesleder Geir Kjell Andersland om hvilke oppgaver Venstre ser for seg at en ny folkevalgt vestlandsregion kan ha.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Kommune- og regionreformen var hovedtema på NHO Hordalands Årskonferanse. Samme dag (22.april) gikk regiondirektør Tom Knudsen ut på kronikkplass i Bergens Tidende og tok til orde for Nye Bergen, bestående av dagens Bergen og en rekke av kommunene rundt og ved Bergen..

På konferansen anmodet NHO direktør Svein Oppegaard politikerne om å redusere dagens drøye 400 kommuner til 100. Og Høyres arbeidsutvalg har nylig foreslått at de viktigste av dagens fylkeskommunale oppgaver, som samferdsel og videregående skoler, bør overføres til nye store bykommuner.

Geir Kjell Andersland

Dette er forslag som vil svekke realiseringen av de nye regioner landet trenger som demokratisk arena og som aktiv samfunnsutvikler; regioner med et langt bredere nedslagsfelt enn et knippe nye storbykommuner.

Dessverre er forslagene fra NHO og Høyre et ekko av Stortingsmelding nr. 14 2014-2015, den såkalte oppgavemeldingen, som nylig er lagt frem om det aktuelle tema. Nærmest motvillig nevnes det nye regionale folkevalgte nivået, men uten et eneste forslag til konkrete oppgaver. Til gjengjeld foreslås en rekke oppgaver overført fra dagens fylkeskommuner til kommunene. Stortingsmeldingene etterlater et klart inntrykk av at det er viktigere å bygge ned dagens fylkeskommuner enn å bygge opp et nytt folkevalgt regionalt nivå.

Statsråd Sanner følger her dårlig opp den tydelige ordre gitt av et stortingsflertall, som har vedtatt at det fortsatt skal være tre folkevalgte nivåer i Norge, med et nytt regionalt nivå som skal erstatte dagens fylkeskommuner.

Men det gir håp at ikke alle i næringslivet er like perspektivfattige som NHO i regionspørsmålet. I en optimistisk og fremtidsrettet kronikk (BT 19.april) etterlyser lederne i Bergen Næringsråd, Stord Næringsråd, samt Næringsforeningene i Stavangerregionen og Haugesundregionen ”djerve politikere ” som kan ”legge interne stridigheter til side” og kjempe for en sterk vestlandsregion. Som del av en ny vestlandsregion omtaler de fire lederne også den nye Vestlandsbyen, om man får til InterCity Bergen – Stavanger med en reisetid på rundt en time. Det er uendelig mer visjonært, og med betydning for langt flere,

enn forslaget om Nye Bergen.

Også KS, Kommune-Norges interesseorganisasjon, er en ivrig forkjemper for et sterkere folkevalgt regionalt nivå. KS har uttalt stor skuffelse over Stortingsmeldingen som

”oppleves diffus og lite konkret” vedrørende det regionale nivået.

Venstre er hittil det eneste partiet som har vist djervhet og visjoner på dette området. I en uttalelse fra Venstres landsmøte nylig fremheves at et nytt sterkt folkevalgt regionalt nivå vil innebære mer demokrati og mer maktspredning. En rekke oppgaver som i dag løses av regionalt statlig byråkrati kan overføres til det nye folkevalgte nivået.

Foruten videreføring av det fylkeskommunale ansvar for samferdsel, videregående opplæring, samt fagutdanning kan det nye regionnivået eventuelt gis ansvar for:

• Oppgavene til statlig regionalt barnevern( Bufetat)
  • Skjønnsmessige/politiske oppgaver hos fylkesmannen..
  • Miljøvernpolitiske oppgaver
  • Styrket ansvar for kulturminnevern
  • Regionalt ansvar fra Kulturrådet
  • Helseforetakene og spesialisthelsetjenesten
  • Næringsutvikling
  • Forvaltning av økonomiske virkemidler i landbruket.

Som de fire næringslivslederne fastslår; ”kampen står nå”. Nye sjanser er ikke lett å se.

Jeg håper at NHO kan utvide sitt synsfelt. Men viktigere er det at andre parter foruten Venstre tar kampen opp mot en motvillig regjering Hva mener for eksempel Arbeiderpartiet?

Geir Kjell Andersland,

fylkesleder i Hordaland Venstre, 2. kandidat på Hordaland Venstres fylkestingsliste.

Les debattinnlegget på bt.no her

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**