LIVEBLOGG: bystyrets møte 29.04.15

Hei og velkommen til nok en liveblogg fra Oslo bystyre!

15.07 Opprop
-For Venstre møter Toril Berge Flatabø, Espen Ophaug, Odd Einar Dørum, Guro Fjellanger og Julianne Ferskaug.

15.09 Ungdommens bystyre taler til bystyret
-Leder og nestleder i UBM presenterer sakene de i år har valgt å sende til bystyrets behandling.

15.19 Muntlig spørretime

• Carl I. Hagen (F) stiller spørsmål om kostnadssprekk på nye Deichmanske hovedbibliotek og ber om en sak om dette temaet.
    -Byråd Hallstein Bjercke svarer. Da vi så at det var utfordringer i oppstarten av prosjektet bestemte vi oss for å gjøre en ekstra gjennomgang av dette prosjektet. Den gjennomgangen viser at det er utfordringer knyttet til særlig anbudsstrategi, og denne rapporten kommer med flere tiltak som bør iverksettes. Dersom det ikke gjøres vil kostnaden øke. Etaten har nå fått i oppgave å vurdere dette, og når denne vurderingen foreligger vil vi komme tilbake til bystyret med en sak og med våre anbefalinger, sa Bjercke.
  • Bjørnar Moxnes (R) stiller spørsmål om økningen av tungtransport i Groruddalen. Hva har kommunen gjort så langt for å hindre at det skal gå galt langs disse veiene, og har byrådet noen umiddelbare tiltak som kan iverksettes?
    -Byård Guri Melby svarer. Vi er helt klar over at en del veier er tungt belastet, og vi har gitt et oppdrag til Bymiljøetaten om å finne tiltak som kan gjennomføres. Mange av disse skal gjennomføres før skolestart 2015. Barne sikkerhet på skoleveien er en prioritert oppgave for byrådet, og området rundt Huken er høyest oppe på lista, sa Melby.

16.15 Nå behandles saker fra Samferdsels- og miljøkomiteen

Sak 86: Sykkelstrategi 2015-2025
-Odd Einar Dørum holder Venstres innlegg. Mange har vært begeistret over sykkelstrategien. Den er svært ambisiøs, men den er realistisk. Han forklarte videre hvordan Venstre vil stemme i denne saken.

-Byråd Guri Melby tar også ordet. I dag vedtar Oslo bystyre en av landets mest ambisiøse sykkelstrategier. Arbeidet ble satt i gang av Ola Elvestuen i 2013, og vi har sørget for at alle som bryr seg om sykkel i byen vår har blitt hørt. Frem til 2025 er det målet vårt å øke sykkelandelen til 16%. Det innebærer en tredobling av antall syklister, men vi har en plan for hvordan vi skal få til dette. Halvparten av alle reiser som gjøres med bil er fem kilometer eller kortere. Målet vårt er at sykkelen skal bli førstevalget på slike korte turer. Da må det være trygt, praktisk og enkelt å sykle i Oslo, sa Melby, og viste til flere store og små tiltak byrådet planlegger å gjennomføre. Andelen som sykler i Oslo har faktisk økt jevnt siden 90-tallet, og bare de første månedene i 2015 ser vi også at mange flere velger sykler. Dette viser at tiltakene våre fungerer, sa Melby.

16.54 Sak 87: Klimatilpasningsstrategi for Oslo 2014-2030
-Odd Einar Dørum holder Venstres innlegg. Dette er en løypemelding som understreker ulike problemstillinger, sa Dørum.

-Byråd Melby tar også ordet. Vi står overfor betydelige utfordringer knyttet til klimaendringene. Vi må ikke bare jobbe for å redusere utslipp, men også tilpasse oss de endringene som skjer. Det får konsekvenser for måten vi drifter byen på. Det gjør at vi må se på for eksempel vintervedlikeholdet og annet. Det som er større og mer komplekst er måten vi bygger byen vår på og måten vi utvikler byen på. Arbeidet med klimatilpasning og reduksjon i klimagassutslipp gjør at vi skaper en grønnere og bedre by, sa Melby.

17.10 Sak 88: Parkering i Oslo sentrum
-Odd Einar Dørum holder Venstres innlegg. Det ligger i denne saken et vedtak om en bylogistikkplan, som blant annet handler om hvordan vi får til varelevering og transport av håndverkere på en grønn måte. Et annet moment er at det også i Oslo sentrum må være mulig å skaffe plasser for de som er med i bildelingsordninger, var blant det Dørum trakk frem.

-Byråd Melby tar også ordet. Byrådet ønsker et levende sentrum med god fremkommelighet med et godt miljø. Det må også gjenspeiles i parkeringspolitikken vår. De som kommer til sentrum reiser i hovedsak kollektivt eller med gange eller sykkel. Vi vil redusere antall parkeringsplasser på gata i indre by. Enkelte har spesielle behov for å bruke bil i byen, og de plassene vi skal beholde skal vi gjøre mer tilgjengelige for disse gruppene. Vi må sørge for gode muligheter for miljøvennlig varelevering. Men det er ingen tvil om hvilke trafikanter vi prioriterer – vi prioriterer kollektivreisende, syklister og gående, sa Melby.

19.09 Bystyret gjenopptar nå sine forhandlinger etter middagspausen. Vi går over på behandling av saker fra Byutviklingskomiteen

19.12 Klagesaksbehandling i byggesak og delegasjon av myndighet i klagesaker
-Espen Ophaug holder Venstres innlegg. Dette spørsmålet er ikke enkelt for Venstre, men når vi har landet på dette er det flere årsaker til det. For Venstre står lokaldemokratiargumentet sterkt, men i denne saken er fordelene større enn ulempene rent praktisk. Det er ikke forutsigbart at 15 ulike BU skal fatte beslutninger. Det åpner også for at utbyggere kan spekulere i om det er enklest å få noe gjennom på regulering i byutviklingskomiteen eller på dispensasjon i BU. Når vi behandler klagesaker i BUK har vi også anledning til å stille spørsmål, men denne luksusen har man ikke i BU. Vi behandler også dekegasjon av myndighet i dag, og vi ber om en jevnlig rapportering på hvordan dette fungerer, sa Ophaug.

19.49 Vi går på behandling av saker fra Finanskomiteen

20.52: Vi er nå tilbake etter en liten printepause og en utsettelsesdebatt.

Sak 91: X Games Oslo 2016
-Guro Fjellanger holder Venstres innlegg. Venstre vil at Oslo skal være verdens vinterhovedstad og et naturlig vertskap for store internasjonale mesterskap og idrettsarrangement innenfor vintersportsgrener. X-games i Oslo kan være et spennende nytt idrettsarrangement i byen som når ut til et nytt publikum og setter Oslo på kartet som vinterhovedstad og idrettsby, sa Fjellanger. Arrangementet vil kunne benytte seg av allerede eksisterende fasiliteter, men også skape et unikt møte mellom det urbane og vinteridrett på Tøyen. Dette utradisjonelle møtet vil ytterligere befeste Tøyenparken som en levende arrangementsarena. Oslo kommune vil yte et tilskudd på 42 millioner kroner til arrangementet. Det er derfor viktig at TV2 som arrangør forplikter seg til å utarbeide et detaljert budsjett som skal oversendes kommunen før tilskuddet utbetales. Oslo tar ikke noen risiko knyttet til kostnadsoverskridelser eller gjennomføring av arrangementet, presiserte Fjellanger.

Byråd Bjercke tar også ordet. I dag sørger vi for at et av verdens mest spektakulære arrangement kommer til Oslo. X games gjør vi at vi får vist frem byen på en ny måte. X games henvendte seg til oss og ønsket seg Oslo. Vi har snudd oss raskt rundt for å gripe denne muligheten mens den er her. Det er ikke mulig å vente å se og kanskje være med å arrangere en annen gang. Jeg er sikker på at dette vil inspirere barn og unge til å komme seg ut på ski og brett, sa byråden.

Odd Einar Dørum tar også ordet. Han forklarte forbeholdene som er tatt i saken.

Da var dagens møte over. Alle vi i livebloggredaksjonen ønsker våre fans hjertelig velkommen tilbake i forbindelse med neste møte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**