Nei til søndagsåpne butikker!

Foto: Oda Holmstad

Narvik Venstre sier Nei til søndagsåpne butikker!

Dagens samfunn er preget av stress og økt forbruk. Søndagsåpne butikker vil bare forsterke dette. Jovisst kan det være kjekt med søndagsåpne butikker, men vi TRENGER det ikke!
Det vi trenger er en dag familien kan være sammen. En dag man har tid. En dag som kan brukes til noe annet enn det man gjør resten av uka.
En dag familien har tid til å dra i fjæra og lære de små om alt det spennende som er der. Eller skitur på fjellet, besøke en gammel tante. En dag vi senker skuldrene og henter krefter til en ny stressende uke.

Handelsstanden selv ønsker ikke søndagsåpent så hvorfor skal vi påtvinge dem dette?
Det er en kjensgjerning at i småbedriftene er det oftest eierne selv som må jobbe. Skal ikke de få tid sammen med familien? Og hva med barna når mor og far må jobbe? Hvem passer dem?
Skal barnehagene også ha søndagsåpent? Og sfo?

“La ungdommene jobbe på søndagene.” Joda, for en bedrift som går godt og har god nok økonomi kan dette la seg gjøre, men skal ikke ungdommene ha en dag sammen med familien. Ungdommene skal fortrinnsvis bruke tiden sin på studier og sosial kompetanse til å stå rustet i voksenlivet. Mange av våre unge er i dag opptatt med ekstrajobber i tillegg til studier, venner, trening og andre fritidsaktiviteter. De trenger også en fridag. Det rapporteres stadig om stresslidelser ned i ganske ung alder (14-15 år) Ønsker vi å øke denne andelen?

Turister etterspør åpne butikker sies det. Og ja, noen turister gjør det. Andre etterspør steder å spise, oppleve lokalkulturen, ta med minner hjem. Minnene hentes ikke på kjøpesenter eller Rema. Minner skapes med en tur med gondolen, et besøk på et museum, et godt måltid på en god restaurant. Dette er deler av næringslivet som allerede har rom for å være søndagsåpent.
Videre kan det gjøres unntak i høysesongen for turisme om det skulle være ønskelig.

Som prisbevisste forbrukere burde vi si nei til søndagsåpent. Vi blir ikke flere kunder, eller får mer penger å handle for ved at butikkene åpner på søndagene. Tvert imot, vi er akkurat like mange med akkurat samme økonomi som før, men prisene vil stige. Butikkenes utgifter vil øke og en plass må de hente inn dekning for dem.

Narvik Venstre setter Folk Først og sier Nei til søndagsåpne butikker.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**