Hvem har styring?

Ronny Knutsen, politiker Askøy Kommune, Foto: RK

Kritisk til skolepolitikken

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

I dette innlegget stiller Ronny Knutsen seg kritisk til hvordan de styrende partier prioriterer i skolepolitikken.

I kommunestyrets møte i mars ble det fremsatt en interpellasjon som ønsket at rådmannen skulle utrede et brakkealternativ i saken om Kleppestø barneskole. Utredningen skulle legges frem som sak for utvalget oppvekst og levekår (UOL) i deres neste møte.

Forslaget ble av Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti stemt ned og saken ble dermed sendt til utvalget for videre behandling uten at brakker skulle utredes.

Underveis, og før utvalget har fått behandlet interpellasjonen har administrasjonen på eget initiativ utredet et brakkealternativ basert på intensjonen i forslaget fra Arbeiderpartiet. Et forslag som alle partiene i kommunestyret støttet, men altså ikke flertallet ved H, Frp og Krf.
I utvalgsmøtet ligger rådmannen frem en utredning om brakker, stikk i strid med posisjonen (H, Frp og Krf) sitt vedtak i kommunestyret.

At posisjonen nå snor seg unna en pinlig situasjon og støtter et forslag som de selv har stemt ned i kommunestyret kun noen uker tidligere, vitner om at de kanskje ikke helt lengre vet hva de vil. Det å beskylde alle andre for å ha misforstått saksbehandlingen vitner om arroganse og manglende respekt for foreldre og lærere til barna på Kleppestø barneskole.

Nå endte saken bra og til det “beste” for de involverte parter, til tross for H, Frp og KrF sin ubesluttsomhet.
Det er snart valg og posisjonen nærmest ber om at noen andre må ta over styringen, noe det virker de ikke lengre har.

En stor takk til FAU og andre som har stått på for å få til den “beste” løsningen. Det viser at det nytter, at selv H og Frp som vanligvis kun lytter til seg selv, lyttet.

Her kan du lese hele innlegget i AV lagt ut på nett torsdag, 16. april

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**