Oppvekst, skole og barnehage

Utdanning

Askim Venstre vil beholde fem barneskoler.

Begrunnelsen er forventet befolkningsvekst der analyser tilsier et behov for inntil 2.000 nye boenheter innen 2040.

Grøtvedt skole pusses opp etter billigste alternativ som ivaretar et godt inneklima i samarbeid med lærer- og elevråd.

Askim Venstre ønsker en gjennomgang av IKT-strategien i skolen og en vurdering av bruk av elektroniske hjelpemidler i undervisningen. Både som pedagogisk verktøy i klasserommet, tilgang på programmer og behov for kompetanse hos lærerne.

Askim Venstre ønsker å styrke barns muligheter til en trygg skolegang og et godt liv ved å øke antallet helsesøstre fra to til fire på barnetrinnet. Askim Venstre mener at utdanningsnivået er den enkeltfaktoren som påvirker folkehelsen mest i vår kommune. Askim Venstre vil prioritere å bedre oppvekstvilkårene for barn og ungdom i vår kommune. Skolen er den største fellesarenaen for barn og ungdom.

En styrket skolehelsetjeneste i vår kommune skal ha ambisiøst innhold. Den skal legge til rette for en bedre skolehverdag for alle elever, bidra til å utjevne sosiale forskjeller, identifisere og hjelpe sårbare elever med helseproblemer som rus og angst, forebygge mobbing og skolefrafall. Askim Venstre mener en bedre skolehelsetjeneste vil styrke den enkelte elevs mulighet til å ta i bruk sine evner og realisere seg selv gjennom hele skoleløpet fra barneskole til og med videregående skole.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**