Skjerp dere Helgelendingen!

Foto: Vefsn Venstre

Vi skriver den 1. april i dag og jeg leter etter aprilspøket i lokalavisen. Kan det være så enkelt at avisen skriver samme artikkel to ganger? Først på side 8 uten bilde og kortet ned med et avsnitt ”Ap og Sp landet rundt”. Samme artikkel på side 29 med et stort bilde av to SV-politikere og ovennevnte avsnittet på slutten av artikelen. Det er i så fall et utrolig dårlig spøk for oss som betaler over 200 kroner i månedsabonnement for å få lest lokale nyheter.

Men fra spøk til revolver og over fra sjarktaxi til alvoret. Siden nyåret har både dato og dag vært feil i flere utgaver, avisen er blitt tynn som et pergamentpapir og lokalpolitiske innslag måtte man lete med lupe etter. Artikler med ”nyhetsstoff” som er 12 dager gamle pryder avisen, mens de fleste av Venstres innlegg kommer ikke på trykk før mange dager etter innsending, hvis de trykkes i det hele tatt.

Pressen betegnes som den fjerde statsmakt i Norge fordi mediene skal være ”vaktbikkjer” og avsløre maktmisbruk. Det er viktig for at demokratiet skal fungere. Dere trenger vel ikke å gå til NTB eller de med klippekort til Helgelendingen for å få lokalstoff til avisen. Still på kommunestyremøter og formannskapsmøter. Trykk innleggene lokalpolitikere sender inn før de blir ”gammelt nytt” og driv med kritisk journalistik istedenfor å hente dårlige innslag fra NTB. Når MDG tredobler antallet valglister i løpet av fire år mens SV går ned er den ”uoffisielle listeduellseieren” til SV en sannhet med veldig store modifikasjoner!

Forresten er det kommet meg for øre at enkelte abonnerer på Helgelendingen kun for å få med seg dødsannonsene. Tror jeg stopper her, før ellers blir vel innlegget avkortet for at skribente med klippekort skal få spalteplass. Ha en god påske alle sammen!

Carola Karl Urvik, leder Vefsn Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**