Venstre har et klart syn på at de fleste fordeler som elbilene har i dag bør videreføres. Noe annet vil være bakstreversk og som ”å gå inn i fremtiden med ryggen først”. Hvis det skal utvikles teknologi som reduserer klimagassutslippene, må det finnes et ”laboratorium” hvor bilbransjen får utviklet nye ideer og ny teknologi. Norge må stille seg til disposisjon. Av de 140.000 elbilene som ble solgt på verdensbasis i fjor, går over 20.000 på norske veier. Trondheim har vært svært engasjert i dette hittil, særlig gjennom et EU-finansiert prosjekt mellom Sundsvall, Østersund og Trondheim. Green Highway jobber for lade- og fylleinfrastruktur for klimabiler og grønn vekst i Midt-Skandinavia. Jeg håper fortsatt at alle partier i bystyret stiller seg bak Green Highway – prosjektet. Det er ok å være motstander av EU, men at vi ikke skal følge opp EU-standarder og EU-mål på dette området blir ”å melde seg ut” av klimadebatten.
Elbiler bør fortsatt ha mange fordeler, men noen kan diskuteres. Gratisparkeringen bør flyttes til parkeringshusene, her er det god plass! Maks tre timer i stedet for 5 timer på gateparkering kan også være en greie. Et nytt tiltak kan være at Trondheim kommune gir støtte til bedrifter, borettslag og sameier som ønsker å tilrettelegge for lading av elbil for sine ansatte, kunder og beboere.
Fritak for bompenger vurderes som viktigst blant 50.895 deltakere i NAFs elbilundersøkelse. 74 prosent av dem mener elbilfordelene bør beholdes også etter 2017.
Den annen ”gulrot” er avgiftsfritak på kjøp. Den bør fortsette! Hydrogen- og hybridbiler må også få fordeler. I statsbudsjettet fikk Venstre gjennomslag for avgiftsreduksjon og dette er noe vi skal følge opp.
Jon Gunnes, Kommunalråd for Venstre