Kommunereform: En åpenbar mulighet

Breiavatnet, Green Explorer (Tom)

En kommunesammenslåing på Nord-Jæren gir lokal beslutningsmakt og bedre samfunnsplanlegging, skriver nestleder Jan Erik Søndeland i dagens utgaver av Aftenbladet og Rogalands Avis.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Jeg er oppvokst på Sola, bor nå i Stavanger. En gang i fremtiden bor jeg kanskje i Sandnes og får meg hytte på Randaberg. Som Aftenbladet skrev sist uke er det mye som tyder på at dagens unge på Nord-Jæren er langt mindre opphengt i kommunegrensene enn de eldre. Som ung innbygger på Nord-Jæren er dette noe jeg absolutt kan skrive under på.

Kanskje foruten AP-leder Jonas Gahr Støre, skal du lete lenge etter en sjel utenfor Rogaland som ikke synes en sammenslåing på Nord-Jæren er en åpenbar mulighet man bør utforske med største alvor.

Jan Erik Søndeland

Konstruktivitet, takk

De geografiske forholdene er åpenbare. Dersom man flyr inn over regionen en solskinnsdag, er det vanskelig å se fornuften i de kommunegrensene som eksisterer idag. Grensene finnes på kartene men har liten praktisk relevans for folk flest i hverdagen.

Likevel kan det virke som den lokale diskusjonen om kommunereform for fort ender opp i en følelsesladet skyttergravsdebatt om hvorvidt en kommune skal «ta noe» fra en annen». På vegne av de unge som skal bygge en fremtid i regionen, håper jeg alle politiske partier fremover vil gjøre det de kan for å bidra til en mer konstruktiv debatt, hvor vi starter med å identifisere mulighetene. Dernest kan vi se på eventuelle ulemper. Men vi bør ikke starte der. La oss være konstruktive.

De geografiske forholdene er åpenbare.

Ny oppgavefordeling er vår mulighet

Statsråd Sanner (H) la før helgen frem forslag til ny oppgavefordeling. Her peker departementet ut en retning som er helt riktig. Det må selvsagt tas forbehold om størrelse, men for en eventuell ny kommune på Nord-Jæren vil det være helt naturlig å ta ansvar for både barnevern, rehabilitering og tannhelse. I tillegg er det tre områder med særlig relevans for Nord-Jæren:

1. Større handlingsrom i plan- og byggesaker
  2. Lokal nærings- og samfunnsutvikling
  3. Kollektivtransport

I dag kommer fylkesmannen i Rogaland ofte med innsigelser når kommunene forsøker å finne gode planløsninger. Fra den siste tiden har vi blant annet IKEA-saken og Statoil-saken, begge fra Forus-området.

De mange interkommunale selskapene er et tydelig symptom på at kommunene har vokst sammen.

Videre har vi i dag en lang rekke interkommunale selskaper på Nord-Jæren, blant annet innen nettopp nærings- og samfunnsutvikling. Interkommunalt samarbeid er en nødvendighet slik situasjonen er i dag, men det er samtidig et tydelig symptom på at kommunene har vokst sammen. En klar målsetning må være at strategisk viktige beslutninger tas i åpne politiske organer som f.eks. bystyre og formannskap, i stedet for et eller annet sted blant de interkommunale selskapene.

I dag bygges bussvei i stedet for bybane, da fylkestinget overstyrte ønsket fra kommunene transportløsningen angikk. Jeg har en grunnleggende tro på å la de kommunene som selv skal være brukere av en tjeneste, også være de som har ansvaret for den. Derfor er det meget gledelig at regjeringen når foreslår en slik endring.

Å få styrket lokal styring med disse tre områdene kan være helt avgjørende for å få mer effektive utviklingsprosesser for areal, bolig og transport på Nord-Jæren. På den måten kan vi komme oss i forkant av utviklingen, i stedet for å hele tiden være på hæla. En sammenslåing på Nord-Jæren vil gi økt lokal beslutningsmakt og bedre samfunnsplanlegging, til det beste for oss alle.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**