Liveblogg: Oslo bystyre 25.3.2015

Guri Melby, Espen Ophaug, Toril Berge Flatabø og Hallstein Bjercke er toppkandidater på Oslo Venstres bystyreliste., Foto: Jo Straube

Oslo Venstre blogger live fra bystyrets møte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

15.01 Opprop

• For Venstre møter Toril Berge Flatabø, Odd Einar Dørum, Espen Ophaug, Julianne Ferskaug og Guro Fjellanger.

15.03 Muntlig spørretime

• Arbeiderpartiet følger opp spørsmålet og mener det er enkelt å gjøre noe med utryggheten.
    • Byråd Melby svarer at kommunen har god dialog med taxinæringen. Hun informerte om at hun vil ta initiativ til å foreta hyppigere vandelskontroll enn i dag, for eksempel årlig i stedet for hvert tredje år.
  • Nassir Ahmed (A) stiller spørsmål om taxipassasjerer som opplever utrygghet, og hva byrådet gjør for å sikre passasjerenes trygghet.
    • Byråd Melby svarer. Da bystyret behandlet drosjeforskriften i 2013 gikk bystyret langt i stille kvalitetskrav til drosjer. Kommunen er strenge med løyvene, men en løyvehaver har ofte sjåfører som kjører for seg, og disse kan ikke kommunen kontrollere. Byrådet er opptatt å få på plass et nytt regelverk. Derfor har byrådet tatt kontakt med departementet og bedt om å få teste ut nye måter å teste ut organisering av drosjenæringen på.
  • Harald Nissen (MDG) stiller spørsmål om Tronsmo bokhandel. Hvilke signaler vil og kan bysrådet sende i at de ønsker å redde Tronsmo fra nedleggelse?
    • Byråd Bjercke svarer. Han er enig i at Tronsmo er en viktig kulturaktør. Det er ikke klart hva byrådet kan gjøre for å bistå Tronsmo, men byråden har tatt initiativ til et møte med Tronsmo i nærmeste fremtid. På bakgrunn av dette får vi se hvordan vi kan bidra i denne saken, da Bjercke.
  • Anne Cathrine Berger (A) stiller spørsmål om Vaterlandsområdet. Hvorfor tar det så lang tid å iverksette tiltak for å øke tryggheten i området?
    • Byråd Melby svarer. Prosjektgruppa hadde frist ut februar på å levere en tiltaksliste. Byråden har allerede avholdt et møte og avtalt med Bymiljøetaten om hvilke tiltak de skal iverksette på kort og på lang sikt. Mye av dette kan gjøres allerede i sommer, sa byråden.

16.12 Vi er nå på behandling av saker fra Helse- og sosialkomiteen

-Bystyret behandler nå privat forslag om bemanningsnormering i skolehelsetjenesten.
Toril Berge Flatabø holder Venstres innlegg. Venstre er svært opptatt av at barn og unge skal få den hjelpen de trenger til å takle og forebygge ulike helseproblemer, og mener at en god skolehelsetjeneste og helsestasjoner er avgjørende for å sørge for det. Vi vet at mange barn og unge har behov for den typen lavterskeltilbud skolehelsetjenesten representerer, sa Flatabø. Et flertall i bystyret bestående går i dag inn for å innføre egen bemanningsnorm i skolehelsetjenesten. Dette er ikke en løsning vi ønsker. Det er bydelene som har ansvaret for bemanningen, noe som gjør lokal tilpasning mulig. Mer øremerking er ikke løsningen. Å sette et slikt minstekrav binder opp midler i bydelene, og er i praksis en øremerking. Vårt standpunkt er at vi må ha tillitt til at de lokale folkevalgte prioriterer det som er riktig for deres bydel, sa Flatabø.

16.46 Vi er nå på behandling av saker fra Kultur- og utdanningskomiteen

-Bystyret behandler nå privat forslag om at barn ikke skal miste plass i barnehage og AKS ved betalingsproblemer.
Julianne Ferskaug holder Venstres innlegg. Alle partiene i bystyret er enige i at barnehage er svært viktig, og bydelene arbeider heldigvis bra med å følge opp barn og familier som står i fare for å miste barnehageplassen sin. Vi skal selvfølgelig følge loven, og jeg er glad for at hele komiteen er enige om at §16 ikke skal benyttes før det er avklart hvordan dette forholder seg til det nasjonale lovverket, sa Ferskaug.

17.04 Vi er nå på behandling av saker fra Byutviklingskomiteen

-Bystyret behandler nå oppfølging av verbalvedtak om evaluering av parkeringsnormen i Oslo kommune.

Espen Ophaug holder Venstres innlegg. Det er stor grad av enighet i komiteen om at parkeringsnormer er bra og ha, og at de i stor grad har fungert godt. TØI har vurdert parkeringsnormer, og har kommet med en del anbefalinger. Byrådet støtter disse, og Venstre er glad for at de også støttes av et stort flertall. Men på enkelte områder har ikke TØI kommet med noen vurderinger. Byrådet varsler at eventuelle endringer i normene skal komme i forbindelse med rulleringen av kommuneplanen. Det er også derfor vi ikke støtter noen forslag i denne saken, sa Ophaug.

Bystyret tar middagspause. Forhandlingene gjenopptas 18.30.

18.30 Bystyret gjenopptar sine forhandlinger. Vi er på saker fra Byutviklingskomiteen. Første sak er Detaljregulering, Valkyriegata 1-3 m.fl.

Espen Ophaug holder Venstres innlegg. Med denne reguleringen legger vi til rette for 12 nye boliger, men også et næringsareal som vil styrke Bogstadveien og Majorstua som handlegate. Vi er enige i at det hadde gjort saken enklere dersom geotekniske undersøkelser hadde vært gjennomført tidligere, men dette er altså godt ivaretatt i reguleringen. Grunnforholdene skal undersøkes nøye før en eneste spade settes i jorda, sa Ophaug. Her bevarer vi også bevaringsverdige bygninger i bakgården, og deler av disse vil bli bevart under tak. Dette bør ikke benyttes som strategi for alle verneverdige bygg, men akkurat her er det et godt kompromiss. Det må også understrekes at planforslaget ikke legger opp til nye parkeringsplasser for forretningene, kun for boligene. Naboenes bekymringer er tatt på alvor, sa Ophaug.

-Bystyret behandler nå detaljregulering, Brynsengfaret 8-12

Espen Ophaug holder Venstres innlegg. Vi må bygge mange nye skoler i tiden som kommer. Dette er vi klar over, og vi investerer historisk mye i skolebygg. Dette blir en god barneskole i nærheten av et nytt planlagt kollektivknutepunkt. Her er det også gledelig at vi får bygge en flerbrukshall ved skolen, uten at dette går ut over elevenes uteoppholdsareal, fordi vi bygger den på skolens tak. Jeg er fornøyd med at vi har fått til en løsning som skiller mellom sykkel og gangfelt, slik at vi kommer Syklistenes landsforbund i møte på flere av deres ønsker, sa Ophaug.

19.09 Bystyret går på behandling av kveldens siste sak; nye avtaler om varmeleveranse fra Energigjenvinningsetatens avfallsenergianlegg på Haraldrus og Klemetsrud til Hafslund fjernvarmesystem

Guro Fjellanger holder Venstres innlegg. Avfallsgjenvinning har gjennomgårr store endringer siden gjeldene avtaler ble inngått i 2006. Dette er en god utvikling som sikrer mer gjenbruk og bedre miljøvennlige løsninger. Delingen av avtalen i to separate avtaler er en grunnleggende positiv endring. Ved å ha separate avtaler får man et ennå tydeligere skille mellom kommunens lovpålagte oppgaver og den kommersielle virksomheten. Venstre kan trygt konkludere med at dette er gode avtaler for byen og miljøet, sa Fjellanger.

19.21 Bystyret er hevet. Alle vi i Oslo Venstres bloggredaksjon ønsker våre mange fans hjertelig velkommen tilbake til livebloggen i forbindelse med neste bystyremøte 29. april.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**