Fornøyelseskjøring med snøskuter

Leserinnlegg sendt Arbeidets Rett og Østlendingen

Sindre Sørhus, leder i Tynset MDG, skriver i et leserinnlegg at MDG er kritiske til skuterløyper. Det er flott at det nå er mer enn ett politisk parti i Tynset som mener det ikke bør etableres skuterløyper for fornøyelseskjøring.

Kommunestyret har behandlet flere saker i tilknytning til skuterløyper. Vi vil nevne budsjettmøtet i desember 2013 (Virksomhetsplan 2014 – 2017), der Venstre foreslo som et innsparingstiltak at Forsøksordningen fornøyelseskjøring med snøskuter igangsettes ikke i 2014. Forslaget ble støttet bare av to fra SVs gruppe og falt.

Forskrift om kommunalt forsøk med snøskuterløyper ble vedtatt av kommunestyret i februar 2014. Venstre mente saken var for dårlig utredet og foreslo at saken skulle utsettes. Utsettelsesforslaget falt og Venstre fremmet da følgende forslag: Tynset kommune vedtar ikke forskrift om kommunalt forsøk med snøskuterløyper. Forslaget falt. Igjen var det bare to i SVs gruppe som ga sin støtte. Resten av kommunestyret stemte mot Venstres forslag.

Sivilombudsmannen stoppet imidlertid det storstilte «forsøket med forlystelseskjøring» som regjeringen ville igangsette. Kommunestyret fikk derfor i august 2014 til behandling forslag til endring av lov om motorferdsel i utmark. Også nå holdt Venstre innlegg i mot og fikk følge av de to samme trofaste fra SV.

En landsomfattende meningsmåling foretatt av TNS Gallup viste at 72 % av de spurte mener det ikke bør bli lettere å bruke snøskuter i utmark. Vi er overbevist om at kommunestyret ikke speiler holdningen i befolkningen i Tynset. Dette håper vi velgerne gjør noe med til høsten. Venstre er til å stole på i miljøsaker.

Caspar Schärer, leder Tynset Venstre

Christian Fredrik Steenland, nestleder Tynset Venstre