Enighet om rekkefølgen

Foto: Statens vegvesen

Den siste tidens uttalelser fra flere kommuner og Vesterålsrådet har bidratt til å så tvil om framdrift og gjennomføring av Hålogalandsveien. I kveld møttes Ressursgruppa for Hålogalandsveien, med bl.a. varaordfører Jan Fjellstad til diskusjon. – Det virker som om vi kom til enighet om rekkefølgen. Vi reagerte i Harstad på signalene fra Vesterålen om at de ønsket å bygge tunellen under Tjeldsundet på bekostning av innfartsveien til Harstad. Nå ser det ut til at også vesterålingene står fast på det vi har vært enige om hele tiden, sier Fjellstad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Hålogalandsveien er navnet på Statens vegvesens veiprosjekt fra Snubba i Evenes, til Harstad og Sortland. Hele veiprosjektet har en kostnadsramme på 4,4 milliarder kroner. For første gang siden Gardermoen har man her tatt i bruk verktøyet “Statlig plan”; dvs at staten har overtatt planarbeidet – for å sikre fremdrift i et omfattende prosjekt som går over sju kommuner og to fylker. Med nye Hålogalandsveien bindes Midtre Hålogaland tettere sammen; med bedre veinett og kortere reiseavstander. Dette skaper muligheter for vårt felles bo- og arbeidsmarked.

Statens Vegvesen har skissert opp traséalternativene og framdriftsplanen for planlegging og gjennomføring. Den siste tiden har det kommet uttalelser fra flere, bl.a. Vesterålsrådet, som har gitt en forståelsen av at man her ønsket tunnelen under Tjeldsundet framskyndet – på bekostning av veien fra Tjeldsundbrua og inn til Harstad.

“Vi opplever nå et forsøk på omkamp om Hålogalandsveien”, sa derfor Jan Fjellstad i innledningen av møtet. Etter debatt og oppklaring fra Statens Vegvesen v/Naimak endte Ressursgruppa der de begynte: med enighet om rekkefølgen for de ulike tiltakene.

Slik kan den nye veien bli

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**