Nye bussruter i Asker

Njål Vikdal
Njål Vikdal, Foto: Olav Heggø

Røykenveien, Ånnerud-Gamle Drammensvei, Undelstad og Bleiker må få busstilbud.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

30 prosent av Askers innbyggere bor i dag i for stor avstand til en bussrute. Et godt busstilbud til en av landets travleste jernbanestasjoner – Asker stasjon – vil gi en bedre hverdag for mange Asker-familier.

Det vil også kunne gi mindre kø på veier som Røykenveien og Drammensveien, mindre press på pendlerparkeringen i Asker sentrum og færre biler på E18.

Asker har ett av landets beste togtilbud. Hvert 10. minutt går et tog som på 19 minutter er i Oslo. I tillegg kan stasjonen ta opptil tre ganger så mange passasjerer som i dag når flere togsett er innkjøpt.

Men, hvordan få flere raskt og effektivt til Asker stasjon? Beboere langs Røykenveien i Hegge-dal, på Ånnerud langs Gamle Drammensvei, samt Undelstad og Bleikeråsen er alle uten gode busstilbud til Asker stasjon.

For å lokke flere over fra bil til buss og tog må bussrutene betjene disse innbyggerne.

Beboerne langs eksempelvis Røykenveien må få buss direkte til Asker. Røykenveien er en av landets mest trafikkerte i sin kategori med 12.000 kjøretøy i døgnet gjennom Heggedal, og 19.000 gjennom Asker.

Tallene sier sitt om behovet for direkte bussrute fra Heggedal til Asker langs Røykenveien.

At folkerike områder som Øvre Heggedal, Ånnerud-Gamle Drammensvei, Undelstad og Bleiker ikke har et godt busstilbud står ikke i stil med ønsket om flest mulig på kollektivt.

For familiene kan et godt og pålitelig busstilbud med hyppige avganger bety at man igjen kan klare seg med én bil – eller i større grad gjerne uten bil i det daglige.

Det må bli enklere å ta miljøvennlige valg i Asker.

Les innlegget på Budstikka sider

Njål Vikdal, Akershus og Asker Venstre

Marit H. Meyer, Asker Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**