Presser på for flere grønne biler

Den ladbare hybriden med det passende navnet Opel Ampera, Foto: Norsk Elbilforening

Siden 2009 har salget av elbiler eksplodert på grunn av et av avgiftssystem innført av Venstre i regjering. Vi nærmer oss 50.000 elbiler, og ifølge klimaforliket skal fordelene nå gjennomgås. – Vi står på for flere fordeler når bilførere tar grønne valg, sier Trine Skei Grande og Terje Breivik.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

– Utviklingen i salget av miljøvennlige biler viser at avgiftssystemet funker til tusen, sier nestleder Terje Breivik. Avgifter som belønner grønne biler er en forutsetning for å skape et marked for bilindustrien og grønn teknologiutvikling, understreker han.

Senest under forhandlingene om statsbudsjettet for 2015, fikk Venstres gjennomslag for å gjør de ladbare hybridbilene billigere. Dermed kan flere kjøpe billigere grønne biler

Vårt hovedmål er at fordelene skal fortsette, og at vi skal bruke disse fordelene for å få folk til å ta grønne valg, sier Trine Skei Grande.
Vårt hovedmål er at fordelene skal fortsette, og at vi skal bruke disse fordelene for å få folk til å ta grønne valg, sier Trine Skei Grande.

Forhandlinger

Ifølge TV2 og Aftenposten vil Norge allerede i mai passere 50.000 elbiler på veiene. Terje Breivik er Venstres representant i forhandlingene om endringer i bilavgiftene med samarbeidspartiene Høyre, Frp, KrF og Venstre.

Det er naturlig å bygge videre på de positive erfaringene med avgiftlettelser på grønne biler, når vi nå går gjennom hele skatte- og avgiftssystemet på bil.

Terje Breivik

TV2.no: Nå starter forhandlingene om hvilke av elbilfordelene som skal bestå.

Elbil-fordeler

I dag har bl.a. elbilene ingen engangsavgift eller moms, fri adgang til kollektivfelt, gratis parkering på kommunale plasser og gratis frakt på bilferger. I tillegg er årsavgiften redusert.

– Vårt hovedmål er at fordelene skal fortsette, og at vi skal bruke disse fordelene for å få folk til å ta grønne valg, sier Trine Skei Grande.

Da statsbudsjettet 2015 ble vedtatt før jul var avgiftslettelsene på de mest miljøvennlige bilene og det mest miljøvennlige drivstoffet er på 700 millioner kroner.

– Vi må gi folk gode miljøvennlige alternativer. Derfor fjernet vi avgiften på biodiesel, og ladbare hybrid-biler er betydelig billigere i 2015, sier Terje Breivik.

Les også: Budsjettavtalen i Stortinget

Norge i front

Ifølge Aftenposten er Norsk Elbilforening tydelige på at det er de økonomiske fordelene må fortsette.

– Norge er en ledestjerne nå. Så langt i år har 18 prosent av alle solgte biler vært elbiler eller hybrider. Ingen land i verden kan skilte med noe lignende. Vi inspirerer nå andre land. Både Frankrike og Storbritannia introduserer nå lettelser, sier Christina Bru, generalsekretær i Norsk Elbilforening til Aftenposten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**