Næring

Horten kommune skal være næringsoffensiv og en positiv, aktiv og tilretteleggende medspiller overfor næringslivet. Vi vil at et bredt spekter av næringslivsaktører finner seg til rette og har utviklingsmuligheter i Horten. Hortens attraktivitet skal økes og vi skal i større grad markedsføre Horten som bosteds- og næringskommune. Det er mange bedrifter som i dag inntar en aktiv rolle i utviklingen av byen og lokalsamfunnet vårt. Kommunen skal videreutvikle dette samarbeidet med næringslivet gjennom å være drivende part i «Drømmen om Horten».

All næringsutvikling skal foregå innenfor forsvarlige miljømessige rammer.

Hortens Attraktivitet og Næringsvekst

I Horten kommune har vi et sterkt og fremtidsrettet næringsliv som opererer lokalt så vel som internasjonalt. Vi skal legge ekstra til rette for videreutvikling av noen strategiske næringer som høyteknologiske miljøet rundt høyskolen, sterk maritim klynge og en voksende kultur- og opplevelsesnæring herunder turisme (se også kapittel om kultur).

For å bli enda mer attraktiv som bostedskommune må vi sørge for at vi har et bredt jobbtilbud for våre innbyggere og potensielle tilflyttere. Dette fordrer at vi legger til rette for et variert næringsliv samt legge trykk inn mot sentrale myndigheter for flere statlige arbeidsplasser i Horten.

Horten kommunens økonomi og vekst er avhengig av et variert og konkurransedyktig næringsliv. Næringslivets vekst forutsetter god tilgang på arbeidskraft og kapital. Dette styrkes av at Horten har et godt omdømme som en attraktiv kommune i positiv utvikling. De ulike aktørene, kommunen inkludert, må koordinere en helhetlig ekstern profilering av Horten for å tiltrekke arbeidstagere, kompetanse, bedrifter og ressurser til Horten og derved skape investeringsinteresse for satsning i Horten. Lokal arbeidskraft er mer stabil for næringslivet, og flere innbyggere gir Horten kommune økte inntekter som styrker tjenestetilbudet. Næringslivet og kommune har felles interesser og vil derfor være mer effektfulle i et tett og forpliktende samarbeid.

Kommunen skal ha en aktiv og drivende rolle for å skape en felles retning og realisering av alle de gode ideer og initiativer som kommune, nærings- og kulturliv skaper. Det være seg markedsføringstiltak, bidrag til trivelige bymiljøer, skape entusiasme gjennom kultur og opplevelser som samler hele kommunen og skaper en positiv entusiasme blant kommunens befolkning og øker vår attraktivitet utad.

Venstre vil:

• Arbeide for at flere av kommunens arbeidstakere skal bosette seg i Horten
  • Arbeide for flere statlige arbeidsplasser i kommunen
  • Bidra til et godt regionalt samarbeid for næringsutvikling med ekstra fokus på Hortens bosteds- og besøksattraktivitet
  • Støtte og forsterke arbeidet med Drømmen om Horten
  • Støtte det teknologiske gründermiljøet på Bakkenteigen
  • Legge til rette for et gründerhus i sentrum med spesielt fokus på kultur- og opplevelsesnæring
  • Ha en helhetlig koordinert ekstern profilering av kommunen
  • Fellesprosjekter med næringslivet for å gjøre Horten sentrum til et mer levende og attraktivt sentrum både på kort og lang sikt
  • Ta nødvendige grep for å realisere et hotell i havna

Servicekommunen – en verdifull medspiller

Horten kommune må ha en offensiv serviceholdning overfor næringslivet. Det vil si rask saksbehandling, reduksjon av byråkratisk offentlig rapportering og proaktiv og velvillig holdning til kreativ dialog med bedriftene.

En bedrift går igjennom ulike faser fra oppstart til vekst, utvidelse, nedjustering, og ny vekst. Horten kommune skal være en kunnskapsrik bidragsyter og tilrettelegger for bedrifter i alle faser, størrelser og bransjer.

Kommunen er en stor aktør når det kommer til innkjøp av tjenester fra lokalt næringsliv. Det er svært viktig at anbudskriterier og prosess er lagt opp slik at ikke bedrifter unødvendig fratas muligheten til å delta i anbudsrunder. Dette kan gjelde krav til størrelse, drift over flere år og lignende. Dette går spesielt ut over gründerbedrifter og småbedrifter.

Horten kommune skal bidra til at landbruket drives både effektivt og miljøvennlig.

Venstre vil:

• Ha rask, effektiv og presis kommunal saksgang
  • Gjennomgå kommunal saksgang for å redusere unødig byråkrati
  • At Horten kommune skal være en verdifull medspiller gjennom å ha god næringskompetanse
  • Sørge for at små lokale aktører ikke utelukkes i offentlige anbud
  • Skjenkebevilling skal være lett å få men også lett å miste
  • Styrket etablererhjelp gjennom grunderkaféene og det tette samarbeidet med Start
  • Være en ombudsmann for næringslivet overfor statlige myndigheter dersom nasjonale rammebetingelser er unødvendige hindre for deres utvikling

Næringsområder

I perioden 2011-2015 er det lagt mange gode overordnede planer på areal, bydel og kommunale virksomhetsområder. Gode langsiktige planer som gir forutsigbarhet for næringslivets aktører og for de arbeidstakere og bedrifter skal flytte til Horten er avgjørende. I denne perioden skal vi realisere planene noe som krever sterk handlingsorientering. (les mer i kapittel om by- og stedsutvikling)

Handels- og utelivsnæringen må ha tilgang på områder som gjør den konkurransedyktig i forhold til Tønsberg. Bymiljøet må være tiltrekkende på innbyggere og besøkende. (se også kapittel by- og stedsutvikling)

For lettere industri må man tilrettelegge for tilstrekkelige områder i og rundt der de er i dag. Slike bedrifter uten miljømessig negative effekter kan ligge nær boligområder og friluftsområder. Industriområdene på HIP og på Skoppum er tilstrekkelig for tung industri.

Områdene i Høgskolens nærområde og Borre må blant andre hensyn også disponeres slik at man får optimal næringseffekt. Tilstrekkelige arealer må disponeres for næringsutvikling basert på høgskolens spisskompetanse. Det må allikevel tas hensyn til det nærliggende fredete området rundt Adalstjern og det tilliggende natur- og rekreasjonsområdet i Fogdeskogen.

Venstre vil:

• At kommunen skal ha en nær og løpende kontakt med næringslivet både dets foreninger og enkeltbedrifter for å kjenne deres konkrete behov og derigjennom sikre gode og fremtidsrettete arealtilbud
  • Konsentrere nyetablering av handelsvirksomhet i Horten sentrum
  • At høyskoleområdet og kompetanse skal utnyttes og gi synergieffekter mellom spesialiserte bedrifter, studenter og forskning
  • Styrke samarbeidet med Re om utviklingen av Haugan næringsområde

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**