Sørum Venstre mener at sikring av barns og ungdoms utvikling er den viktigste investeringen for en bærekraftig og nyskapende fremtid. Foreldre har det grunnleggende ansvaret for å sikre dette for sine barn. Kommunens bidrag til denne utviklingen oppnås gjennom
- barnehager,
- grunnskole,
- tiltak for barn og unge som trenger ekstra oppmerksomhet,
- støtte- og omsorg til barn og unge og deres familier der det er nødvendig, og
- å stimulere til meningsfull fritid.
Barnehager
Sørum Venstre vil arbeide for:
- å sikre likeverdige økonomiske rammevilkår for private barnehager som for offentlige barnehager,
- at barnehageansatte i Sørum skal ha høyest mulig pedagogisk kompetanse, og
- at barn med dårlig språkutvikling prioriteres ved opptak til barnehageplass.
Grunnskolen
Skolens overordnete mål er barna. Sørum Venstre vil arbeide for styrking av grunnskolen gjennom
- tillit til lærernes kompetanse og evne til å inspirere og engasjere den enkelte elev,
- å legge til rette for lærere og assistenter som ønsker, skal få mulighet til kompetanseheving,
- stimulere til ”pedagogisk dialog” ved den enkelte skole og mellom kommunens skoler,
- at de nasjonale prøver blir virkemidler i kartlegging for riktig veiledning av elever og ikke måleredskap for rangering av elever og skoler,
- målretting av ressurser til administrative funksjoner, slik at lærere får tid og rom til å ivareta pedagogiske oppgaver,
- å sikre den pedagogiske ledelse ved den enkelte skole frihet i metodevalg,
- å tydeliggjøre at rektor har ansvar for det faglige og pedagogiske innholdet ved den enkelte skole,
- å tydeliggjøre at rektor har ansvar for elevenes psykososiale miljø som også omfatter vern mot mobbing og for informasjon til foreldre og lærere om elevenes rettigheter,
- å tilføre ressurser som er nødvendig for at lærere skal kunne fokusere på pedagogiske oppgaver,
- styrking av lokale vaktmestertjenester med miljøarbeiderkompetanse ved den enkelte skole,
- å ivareta behov for opprustning og fornyelse av læremidler,
- politisk styring av prioriteringer knyttet til skolenes eiendomsmasse, som i for stor grad er overført til kommunens eiendomsselskap, og
- forskyve det daglige ansvar for drift av skoleanlegg og utstyr og de tilhørende ressurser, fra Kommunalteknikk til skoleledelsen ved den enkelte skole.