Tror på samkjøringsrevolusjon

Bystyret ønsker gratis bompasseringer for samkjørere, og ber byrådet finne ut hvordan det skal gjøres. Carma-misjonær Kristian Amlie tror bruken av passasjersetene kan eksplodere.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**


I forbindelse med en sak som het «Tiltaksutredning for bedre luftkvalitet i Bergen» la Høyres Asle Seierstøl Wingsternes frem et forslag på vegne av Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig folkeparti, Venstre og Byluftslisten, melder Fanaposten.

«Bystyret ber byrådet om å vurdere å gi fritak for betaling av bompenger for personbiler som brukes til samkjøring med godkjent app eller elektronisk registrering», lød forslaget, som fikk overveldende flertall i salen.

— Dette er en nyhet som kan innebære en revolusjon i bergenstrafikken, jubler Kristian Amlie fra Nattland.

Han er ansatt som «misjonær» for samkjøringsappen Carma, og brenner for å få flest mulig bergensere til å fylle opp passasjersetene på vei til jobb.

26. januar gjorde bystyret vedtaket han tror kan ta samkjøringen i Bergen til nye høyder.

— Bergen er allerede en pilotby på samkjøring. Det som har skjedd her de siste årene er unikt på verdensbasis, sier han.

 Gruppeleder for Venstre, Julie Andersland mener det må bli mer lønnsomt å samkjøre.

Gruppeleder for Venstre, Julie Andersland mener det må bli mer lønnsomt å samkjøre.

Skal lønne seg å samkjøre
Samtidig som rushtidsavgiften innføres, kan det bli store penger å spare på å ta med seg passasjerer i bilen. Julie Andersland (V) tror de reduserte bompengeinntektene er vel anvendte penger.

— Når vi innfører tidsdifferensiering blir det viktig å få folk over på alternative transportmidler, og da blir dette et viktig incentiv for å belønne de som velger å bruke en godkjent app til å samkjøre, sier hun.

Les hele saken på side 6 – 7 i Fanaposten tirsdag 17. februar.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**