I forbindelse med en sak som het «Tiltaksutredning for bedre luftkvalitet i Bergen» la Høyres Asle Seierstøl Wingsternes frem et forslag på vegne av Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig folkeparti, Venstre og Byluftslisten, melder Fanaposten.
«Bystyret ber byrådet om å vurdere å gi fritak for betaling av bompenger for personbiler som brukes til samkjøring med godkjent app eller elektronisk registrering», lød forslaget, som fikk overveldende flertall i salen.
Dette er en nyhet som kan innebære en revolusjon i bergenstrafikken, jubler Kristian Amlie fra Nattland.
Han er ansatt som «misjonær» for samkjøringsappen Carma, og brenner for å få flest mulig bergensere til å fylle opp passasjersetene på vei til jobb.
26. januar gjorde bystyret vedtaket han tror kan ta samkjøringen i Bergen til nye høyder.
Bergen er allerede en pilotby på samkjøring. Det som har skjedd her de siste årene er unikt på verdensbasis, sier han.
Skal lønne seg å samkjøre
Samtidig som rushtidsavgiften innføres, kan det bli store penger å spare på å ta med seg passasjerer i bilen. Julie Andersland (V) tror de reduserte bompengeinntektene er vel anvendte penger.
Når vi innfører tidsdifferensiering blir det viktig å få folk over på alternative transportmidler, og da blir dette et viktig incentiv for å belønne de som velger å bruke en godkjent app til å samkjøre, sier hun.
Les hele saken på side 6 – 7 i Fanaposten tirsdag 17. februar.