Rettferd for asylbarna

Anja Berggård Endresen var på talerstolen under Venstres fylkesårsmøte og krevde justisministerens avgang.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

I sitt innlegg pekte hun på at det var spesielt å være i Neda sin by. En by hvor Neda av innvandringspolitiske hensyn ikke lenger fikk bo.

Neda kom til Norge da hun var to år gammel, og hadde bodd i Norge i ti år før hun og familien ble kastet ut av landet i 2013. Klokken halv to om natten, 11.juni 2013, ble mor, far og fire barn hentet av politiet i deres leilighet på Dale asylmottak. Moren fikk en halv time på seg til å pakke sammen sakene til alle i familien, før de tvangsutsendt til Jordan.

De rødgrønnes innvandringspolitikk var iskald. Politikken kjenner ingen følelser. Steinansiktet til APs Helga Pedersen når hun fremdeles snakker om asylbarn, indikerer at kulden enda regjerer på Youngstorvet i dag.

Venstre og KrF fikk med sine nye samarbeidspartnere H og FrP gjennom en avtale som viste et mer menneskelig ansikt. Vi utgjorde et Stortingsflertall som skulle sikre en mer human behandling av barn som har vært her lenge.
Men — hva skjer etter dette, spør Anja Berggård Endresen?

De rødgrønnes ordlyd "Saker som omfatter barn som har oppholdt seg lenge i Norge uten tillatelse skal prioriteres". blir stående under FrPs justisminister. Han har ikke kontroll nedover embetsapparatet. Det avdekkes at 527 barn ble sendt ut de ti første månedene i 2014. Dette var ikke ihht til ordlyden i samarbeidsavtalen.

Anja Berggård Endresen

Foto: Rogaland venstre

Statsråden effektuerer ikke vedtak nedover i sitt eget byråkrati. Anundsen holder ikke de avtalene regjeringspartiene har inngått med Venstre og KrF.
Gårsdagens høring i Stortinget gjorde det enda mer klart. Kan man ha tillit til en minister som ikke tar ansvaret for avtalebrudd, men skyver ansvaret nedover i organisasjonen? Kan man ha tillit til en minister som glatt overser de forlik der hans eget parti måtte inngå kompromiss, men som forserer andre vedtak med mer FrP-vennlig politikk?
Jeg mener at svaret er nei. fortsatte Berggård Endresen.

Videre gav hun en oppgave til Stortingsrepresentant Iselin Nybø og fortsatte

“Jeg mener at Venstre må ta initiativ til et mistillitsforslag mot statsråd Anundsen. Vi kan ikke ha tillit til en justisminister som ikke oppfyller avtaleløfter som danner parlamentarisk grunnlag for at hans regjering har flertall i Stortinget.

Vi kan ikke ha en minister som ikke effektuerer vedtak nedover i sin egen organisasjon.
Kjære Iselin: sett folk først, sett de lengeværende asylbarna først. Frem mistillit mot Anundsen.”

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**