Anstendig og fornuftig å trekke forslag om nasjonalt tiggerforbud

Venstre mener det var anstendig, men nødvendig av Senterpartiet å snu om nasjonalt tiggerforbud og er fornøyd med at regjeringen trekker hele saken om nasjonalt tiggerforbud og kriminalisering av medvirkning til tigging.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Les også: Kan ikke forby fattigdom

Iselin Nybø, Stavanger, Rogaland

Foto: Tone Staven

– Sp har gjort en anstendig, men nødvendig snuoperasjon når de nå trekker støtten til et nasjonalt tiggerforbud og heller ikke vil straffe medvirkning til tigging slik Justisdepartementet foreslår. Man kan ikke forby fattigdom og man kan ikke straffe grunnleggende medmenneskelighet, sa justispolitisk talskvinne i Venstre Iselin Nybø til NRK.

– Det er også fornuftig og anstendig av regjeringen å trekke hele forslaget om nasjonalt tiggerforbud og straff for medvirkning til tigging nå når Sp har snudd og gått bort fra kravet sitt om nasjonalt tiggerforbud, sier justispolitisk talskvinne i Venstre Iselin Nybø.

Inhumanitet står seg ikke
– Jeg håper at både Senterpartiet og regjeringen har lært at den type inhumane forslag ikke står seg i Norge, sier Nybø til Nettavisen.

Les også: Venstre sterkt ut mot tiggerforbud

Hender tigging tigger

Foto: Venstre

Kan ikke straffe medmenneskelighet
– Justisdepartementets forslag om å straffe medvirkning til tigging er i realiteten å kriminalisere grunnleggende medmenneskelighet. Historien har vist at dette sjelden fører noe godt med seg, sa justispolitisk talskvinne i Venstre Iselin Nybø da forslaget om nasjonalt tiggerforslag og kriminalisering av medvirkning til tigging ble sendt på høring.

– Skal vi kriminalisere virksomheten til Kirkens bymisjon og Frelsesarmeen som idag tilbyr overnatting og mat til tiggere og fattige mennesker? Å stille opp for de mest utsatte og sårbare menneskene blant oss er en svært aktverdig, og ikke en straffeverdig handling, sa Nybø.

– Jeg kan vanskelig se for meg at Høyre på Stortinget stiller seg bak lovendringer som kriminaliserer ren medmenneskelighet. Viss hensikten er å ta bakmenn for menneskehandel så er dette allerede idag straffbart, sa Nybø til NTB tirsdag.

Ba Høyre snu
Høyre-topper ba egen regjering trekke forslaget om å straffe medvirkning i Adresseavisen onsdag.

– Det er godt å se at det finnes medmenneskelighet i Høyre og jeg håper Høyres Helleland og Jenssen vinner frem i eget parti og overfor regjeringen. Forslaget er inhumant og bør trekkes, sa justispolitisk talsperson i Venstres stortingsgruppe Iselin Nybø.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**