Vil ha Risavika som snuhavn for Hurtigruten

Sola Venstre mener at det er på tide å starte et kraftig framstøt mot Samferdselsdepartementet for å få til endringer slik at Hurtigruten også får anløp i vårt distrikt.. På årsmøtet i lokallaget ble forslaget om Risavika som snuhavn vedtatt og den skal til videre behandling på fylkesårsmøtet kommende helg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Venstre vil arbeide for at Hurtigruten skal ha Risavika som snuhavn. Salgsargumentene bak Hurtigruta er blant annet fantastiske fjordopplevelser langs Vestlandskysten. Ved å la verdens vakreste sjøreise begynne i vår region, vil turistene også få ta del i de fantastiske naturopplevelsene ved Lysefjorden og Preikestolen sier leder i Sola Venstre, Stian Lie Hagen.

Stian Lie Hagen

Foto: Venstre

Før avgang vil man også kunne tilby utflukter til Jæren og den særegne naturen der.På sin rute nordover i landet, passerer skipene også Haugesund, hvor man ved anløp f.eks kan få ta del i gammel norsk kongehistorie ved ekskursjoner til Avaldsnes.

I Risavika har man allerede et godt fungerende kaianlegg, man har nærhet til regionens største flyplass og man vil ved fullført utbygging av de vedtatte kollektivløsningene til området, ha et bra transporttilbud for de som også ønsker å ta seg til Stavanger og Sandnes uttaler gruppeleder i Sola Venstre, Anja Berggård Endresen.

Anja Berggård Endresen

Foto: Mari Halvorsen

Lokallaget har også vært i kontakt med Iselin Nybø, Stortingsrepresentant fra Rogaland Venstre, og har fått tilsagn om at denne saken vil hun løfte inn for Stortingsgruppen.

Iselin Nybø

Foto: Kenneth Gjesdal