I september i fjor vedtok bystyret, etter forslag fra Venstre, KrF og Byluftlisten, at byrådet skulle legge frem en sak om tidsdifferensierte bompenger. Torsdag la byrådet frem sitt forslag til modell.
Målsettingen er å redusere utslippene fra forurensende biler, bedre miljøet og få bedre flyt i trafikken, ikke å innføre økte skatter og avgifter. Tiden er inne for å gjøre denne endringen, sier Smith-Sivertsen til NRK Hordaland.
Fra vår side er det viktig at det ikke er et forslag som tar inn flere avgifter totalt sett, men litt rimeligere avgifter utenfor rushtiden. Det er viktig å forstå at man innfører dette fordi vi ønsker å få til en endring hos folk flest: Løsninger for samkjøring og reise mer kollektivt. Dette er viktige endringer vi ønsker å få på plass, sier byrådslederen.
Henning Warloe (H) er byråd for byutvikling, klima og miljø i Bergen kommune. Til NRK Hordaland sier han følgende:
Vi har et køproblem knyttet til rushtrafikken. Køprising har som formål å kutte toppene i dette bildet. For få år siden skjedde det en avgiftsendring som gjorde dieselbiler rimeligere å kjøpe og bedre i forhold til CO2. Dette kan vi slå fast har vært en katastrofe for luftkvaliteten lokalt, sier Warloe, og viser til dramatiske utslipp for svevestøv.
Les hele saken på NRK Hordaland