Lokalpolitik – Budsjett

Budsjettet og budsjettdebatten er en viktig sak, den viktigste i løpet av et år hvor vi i et vedtak legger rammene for hvilke drift vi skal ha i kommende år for Askøy kommune. I grunnlagsdokumentet som rådmannen har lagt frem er det svært trange rammer og ingen rom for endringer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Penger, økonomi

Foto: Microsoft

Kommende år blir nok et år hvor vi må være grundige og søke løsninger sammen med de ansatte for at vi skal levere tilfredsstillende tjenester til innbyggerne i Askøy kommune. For å klare dette må vi ha de ansatte sin tillit og legge vekt på hvordan deres hverdag ser ut. Det er ikke i kommunestyresalen vi utfører noe av arbeidet mot brukerne våre, det er alle våre ansatte som hver dag står på. Jeg må takke for innsatsen så langt og håper vi sammen kan finne de beste løsningene.

Som vi alle vet har vi hatt en vekst i kommunen i mange år og det ser ut som om vi kan få dette i fortsettelsen også. Slik det ser ut nå må vi fortsette å bygge ut skoler og barnehager. Men det er et annet trekk ved den demografiske sammensetningen som vi nå må begynne å forberede oss på. Det er gruppen over 85 år. Om 5- 8 år vil denne gruppen stige kraftig og vi har ikke mer enn tid og vei for å innrette oss på dette. Vi må selvsagt arbeide målrettet for folkehelsen men før eller senere trenger de aller fleste tjenester enten i hjemmet, omsorgsboliger eller på institusjon.

Ser vi på driften i Askøy så har vi allerede noen utfordringer Venstre gjerne skulle vært foruten. Ta skolen sektoren, her har vi i en årrekke erfart nedskjæringer og innstramminger som for mange av de andre avdelingene. I forhold til andre kommuner det er naturlig å sammenligne oss med ligger Askøy lavere og så lavt at vi ikke klarer i tilstrekkelig grad å følge opp de politiske vedtakene.

I grunnlagsdokumentet til rådmannen står det å lese: «Med bakgrunn i rammene foreslås det ingen nye tiltak eller prosjekter i avdelingen. Avdelingen vil ikke kunne følge opp behovet for økt lærertett på småtrinnet. Det vil heller ikke være mulig å sikre vikarer til alle timer.» Og «Effektiviseringstiltak i avdelingen vil innebære ytterligere redusert lærer- og voksentetthet.» Innenfor PPT sliter man med all for lang behandlingstid, og man klarer heller ikke vise at dette vil bli løst i 2015. Tidlig og rett innsats er avgjørende for å ivareta den enkelte og redusere behovet for tyngre offentlige tjenester.

Er det dette vi vil med Askøy skolen? Klarer vi på denne måten å «ta hjem gullet» som skolesjefen så godt formulerte?

Innenfor barnehage avdelingen står det heller ikke alt for godt til. Selv om det arbeides godt og hardt er vi i denne avdelingen utenfor den anbefalte bemanningen i forhold til antall barn. Det er også å lese i grunnlagsdokumentet: «Bemanningen er farlig nær et nivå som ikke lenger kan betegnes som forsvarlig eller tilstrekkelig.»

Venstre sier NEI, dette er ikke slik vi vil ha det.

Venstre sin løsning er at Askøysamfunnet må ta en økonomisk dugnad og innføre eiendomsskatt slik at vi kan få ned gjelden og frigjøre midler til driftsbudsjettet.

På denne måten har Venstre funnet rom for å øke voksentettheten i barnehagesektoren, øke lærertettheten, styrke PPT samt flere viktige tiltak.

Raftevoll

Foto: Raftevoll

Arild Raftevoll
Gruppeleder Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**