Haugesund Teater trenger nye øvingslokaler

Årsmøtet i Haugesund Venstre gikk enstemmig inn for en politisk uttalelse til støtte for nye øvingslokaler for Haugesund Teater. Dette er en sak som Svein Abrahamsen også fremmet spørsmål til kulturministeren om, da han møtte på Stortinget i høst.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Festiviteten

Foto: Tore Nilsen

Haugesund Teater er en viktig institusjon for regionen vår. Gjennom forestillinger med relevans for samtiden vår utfører teateret en viktig samfunnsoppgave. Venstre mener det er en viktig oppgave for kommune og stat å sikre et godt teatertilbud, i tillegg til andre grunninstitusjoner innenfor kultur som folkebibliotek, billedkunst og museumsvirksomhet. For at et teater skal kunne få offentlig støtte, må det imidlertid produsere forestillinger av høy kunstnerisk kvalitet.

Dersom Haugesund Teater skal fortsette å gjøre dette er de avhengig av gode prøvelokaler for produksjon av nye forestillinger. Uten gode prøvelokaler er det vanskelig å produsere forestillinger av høy kvalitet.

I dag har Haugesund Teater provisoriske prøvelokaler. Det er det eneste regionteateret uten egne prøvelokaler i landet. Fram mot den siste store forestillingen fra Haugesund Teater, Pippi, øvde teateret i Musikkhuset i Strandagaten, et lokale som ikke er mer enn en fjerdedel av scenen i Festiviteten. I tillegg er det lavt under taket og relativt dårlig luftkvalitet. Dette er ikke gode forhold å produsere teater i.

Haugesund Teater er et av Norges mest effektive teater dersom man måler støttekroner mot publikumstall. Dette er blant annet fordi de har rendyrket prosjektteatermodellen, som vil si at teateret har få eller ingen ansatte skuespillere, men søker å være attraktive for de beste kunstneriske kreftene regionalt og nasjonalt på hver enkelt forestilling. Haugesund Teater har derfor ikke mulighet til, gjennom den rammen de har fått tildelt, å finansiere egne produksjonslokaler.

Kulturdepartementet har en ordning med husleiestøtte. Venstre ønsker at Haugesund Teater skal komme med i denne ordningen. Derfor vil vi jobbe aktivt opp mot vår Stortingsgruppe for å få det inn i revidert statsbudsjett i år. Vi oppfordrer samtidig Kulturministeren, som er fra Hauglandet, våre lokale stortingsrepresentanter og andre partier til også å jobbe for å få til dette. Da kan vi nyte et relevant teater i Haugesund som lager forestillinger av høy kunstnerisk kvalitet også i fremtiden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**