Utviklingen i bergenstrafikken står stikk i strid med hva byrådet har hevdet i årevis. Ifølge dem skulle økningen av bompengene i bomringen resultere i en kraftig nedgang i trafikken. Dette var begrunnelsen til Bergen Frp da de stemte for prisøkningen, til tross for at partiet er sterkt imot bompenger i det hele tatt.
I 2012 ville Venstre ha flere tiltak som byrådet sa nei til. Julie Andersland er likevel glad for at sentrumstrafikken er på vei ned.
Det er bra at trafikken er på vei ned. Det viser at satsingen på kollektivtransport, særlig Bybanen, fungerer. Samtidig er ikke dette nok til å nå målet om ti prosents reduksjon i biltrafikken innen fem år.
Vi må vurdere parkeringsbegrensninger. Andre tiltak som miljø- og tidsdifferensierte bompenger, lavutslipps- og nullsutslippssoner er i hovedsak miljøtiltak, men vil også kunne ha en positiv effekt på trafikken, sier Andersland.
Les hele saken på side 10 og 11 i Bergens Tidende fredag 16. januar.