Venstres hovedinnlegg i budsjettdebatten

Gruppeleder og varaordfører Boye Bjerkholt holdt Venstres hovedinnlegg under budsjettdebatten i kommunestyret på onsdag. Les hele innlegget her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Last ned omforent budsjettforslag fra V, Ap, SV, KrF og Sp her.

Boye Bjerkholt

Foto: Mats Olsen

Ordfører,

Venstre legger i dag fram et omforent budsjettforslag sammen med Arbeiderpartiet, SV, KrF og Senterpartiet. Det er et budsjett med en sterk sosial profil og som innebærer et tydelig løft for kunnskap, kultur og klima.

Budsjettforslaget er en videreføring av den satsingen vi har hatt gjennom hele denne perioden på å styrke tidlig innsats og forebyggende arbeid, finne målrettede tiltak for å nå dem som trenger det mest, heve kompetansen i skole og barnehage, støtte opp under frivillighet i lag og foreninger, og legge til rette for et godt kultur-, idretts- og friluftsliv.

Det er et stramt budsjett, men det har en innretning som gjør at vi får mye ut av de midlene vi har til rådighet. Det innebærer noen tøffe avveininger og harde prioriteringer, men når vi snart skal vedta det siste budsjettet i denne fireårsperioden, så er jeg trygg på at vi leverer på det vi har lovet.

Ordfører,

Det leves gode liv i Skedsmo. De aller fleste har det bra, og vi er heldig forspent med et rikt lag- og foreningsliv, gode kulturattraksjoner og et mangfold av muligheter innenfor idrett og friluftsliv. I budsjettet tar vi ytterligere grep for å styrke dette. Vi øker støtten til lag og foreninger, vi ruster opp og forskjønner uteområdene og turløypene våre, og vi etablerer nye nærmiljøanlegg. Dette er viktige grep som kommer hele befolkningen til gode.

Men det er ikke alle som opplever å kunne få ta like stor del i samfunnet. For noen år siden innførte vi opplevelseskortet, for å gjøre kulturopplevelser tilgjengelig også for barn og unge som kommer fra hjem hvor det er en utfordring å få endene til å møtes i hverdagen. Det har vært en stor suksess. Nå etablerer vi et aktivitetskort og vi etablerer en utstyrssentral som skal gjøre det mulig å delta i organisert idrettsaktivitet og låne nødvendig utsttyr, for dem som ellers ikke har råd til det. Med slike målrettede tiltak sørger vi for at alle barn og unge får mulighet til å delta og til å være med på aktiviteter, uavhengig av foreldrenes lommebok. Slik skaper vi et mer inkluderende samfunn, og forebygger utenforskap. Samtidig økes grensen for lav betalingssats i barnehage og SFO. Det gjør at mange barnefamilier med lav inntekt får en vesentlig lettelse i hverdagsøkonomien.

Ordfører,

Tidlig innsats er i mange tilfeller nøkkelen til å løse utfordringer før de blir problemer. Det gjelder i helsesektoren så vel som i skolesektoren. I budsjettet styrker vi innsatsen på kompetanseheving i skole og barnehage, blant annet gjennom støtte til ansatte som tar utdanning som barnehagelærerere på deltid. Vi vet at det er en klar sammenheng mellom faglig kompetanse blant de ansatte i barnehagene og barns prestasjoner senere i skoleløpet. En god barnehage er grunnlaget for en god skole.

Vi styrker skolehelsetjenesten ytterligere, slik vi har gjort gjennom flere år, fordi vi vet at skolehelsetjenesten er det lavterskeltilbudet som kan avdekke utfordringer og gi råd og veiledning til elever på et tidlig stadium. En god skolehelsetjeneste er en investering i bedre elevhelse, men også en investering som forebygger behovet for større tiltak lenger fram i tid.

På samme måte styrker vi lavterskeltiltak innen rus og psykiatri. Og vi sikrer fortsatt støtte til det viktige og uvurderlige arbeidet som Kirkens Bymisjon og Mercy House gjør for dem som trenger litt ekstra hjelp i hverdagen.

Ordfører,

Skedsmo skal være Østlandets beste bosted for alle som er opptatt av kultur. Gjennom flere år har vi styrket kulturbudsjettet gjennom investeringer i kulturarenaer, idrettsanlegg og turveier. Det omforente budsjettforslaget løfter denne satsingen enda et hakk videre.

Jeg vil særlig trekke fram Husebylåven. Der er vi nærmere en løsning enn noen gang. Fortsatt gjenstår det en endelig avklaring på finansering av investering og driftsmodell for hele prosjektet, men den tidligere lovnaden om et kommunalt bidrag på 25 millioner er lagt inn i budsjettet. Jeg håper og tror at når 2015 er over, så er vi i gang med å realisere det prosjektet som så mange har jobbet for og drømt om i så mange år: nemlig å gjøre Husebylåven til et kulturelt samlingssted og kraftsenter på Skedsmokorset.

Et annet kulturelt kraftsenter i kommunen, er Hovedbiblioteket på Strømmen. Der har det i et par år nå vært åpent også på søndager. I år ble imidlertid tilbudet strammet inn, slik at biblioteket er søndagsstengt halve året. Det har ikke vært en populær innstramming, og vi styrker nå biblioteket slik at vi utvider søndagsåpent til å gjelde hele året, med unntak for skolens sommerferie og helligdager.

I budsjettet er det også funnet rom til ekstaordinær rehabilitering og vedlikehold av svømmehaller og investeringer i en rekke mindre anlegg, slik som helårsanlegget i Tæruddalen for langrenn, rulleskøyter, sykkel m.m., og en lenge etterlengtet skatepark på Skjetten. Og vi følger opp den gode sommmeren med en utvidelse av tilbudet på Nebbursvollen slik at det om ikke lenge også vil stå et stupetårn der, noe som mange har ønsket seg over lang tid.

Ordfører,

Lillestrøm er i år igjen kåret til Norges beste sykkelby Kåringen skjer annethvert år, og det er fjerde gangen på rat at syklistene selv har utpekt Lillestrøm som best i landet. Men det er ingen grunn til å hvile på laurbærene. Det er fortsatt mye mer som kan gjøres for at Lillestrøm skal bli en enda bedre sykkelby, og for at Skedsmo skal bli en enda bedre sykkelkommune. I det omforente budsjettforslaget økes investeringene til gang- og sykkelveier betraktelig, og vi fremskynder utbyggingen av sykkelfelt i Nittedalsgata. Vi er Norges beste sykkelby, og vi har ambisjoner om å bli enda bedre.

Ordfører,

Ikke bare er Skedsmo best på sykkel, Skedsmo er også et tydelig miljø- og klimafyrtårn. Her, i denne kommunen, ligger verdens mest moderne avfallshåndteringsanlegg, vi har et fjernvarmeanlegg som får omtale i FNs klimarapport, vi har et solvarmeanlegg som produserer nok varme til å dekke hele Lillestrøms behov på gode dager, vi skifter ut veilys og rørledninger i et raskere tempo enn noen andre. Skedsmo går foran, og det skal vi være stolte over.

Skedsmo er også Norges ukronede hydrogenhovedstad. Men vi trenger et krafttak for å bygge ut infrastruktur for el-biler, som er og vil være en viktig del av miksen i en klimavennlig transportsektor. I kommuneplanen tar vi grep for å sikre at det bygges ut ladepunkter ved nye byggeprosjekter, men det er ikke nok. Derfor legger vi i budsjettet også inn midler til å bygge ladepunkter i tilknytning til eksisterende bygningsmasse. Det er for øvrig en sak vi kommer tilbake til senere på sakslisten i dag, men i budsjettet nå så sørger vi også for å finansiere de tiltakene som pekes ut i ladepunktsstrategien.

Ordfører,

Venstre er med på det omforente budsjettforslaget og de åtte omforente verbalforslagene. I tillegg har Venstre et eget verbalforslag om fleksibilitet i SFO som jeg fremmer nå og vil komme tilbake til senere i debatten.

Ordfører,

Vi skal snart vedta det siste budsjettet i denne kommunestyreperioden. Dette budsjettet følger opp og viderefører de satsingene vi har jobbet med gjennom disse fire årene. Vi leverer på det vi har lovet. Med sier jeg takk så langt og ser frem til en god debatt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**