Enighet om verbalforslag

Venstre har kommet til enighet med Arbeiderpartiet, SV, KrF og Senterpartiet om åtte felles verbalforslag som fremmes til kommunestyrets budsjettbehandling. I tillegg fremmer Venstre et eget verbalforslag om fleksibilitet i SFO.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Last ned omforent tallbudsjett fra V, AP, SV, KRF og SP her.

Omforente verbalforslag fra V, AP, SV, KRF og SP:

1. Rådmannen bes fremme en sak om tiltak mot sosial dumping. I saken skal Skedsmo kommunes generelle krav til tilbydere ved utlysning av bygg- og anleggskontrakter gjennomgås, og det skal vurderes å legge inn spesielle kontraktsbestemmelser som inneholder antikontraktørklausuler ved utlysning av offentlig anbud innenfor bygg- og anleggskontrakter og kontrakter innenfor kjøp av varer og tjenester. Det vises til tilsvarende vedtak i andre kommuner, bl.a. vedtak i Skien bystyre 04.09.14.

2. Rådmannen bes gjennomgå dagens utforming og praktisering av gratisprinsippet for leie av bygg og anlegg til idrettsformål, samt vurdere om det er behov for å gjøre endringer med tanke på å sikre likebehandling mellom ulike lag og foreninger og mellom ulike idretter. I gjennomgangen skal også økonomiske og praktiske konsekvenser av ordningen med betaling for halleie til ordinær treningsaktivitet i helgene vurderes og alternativer til klubbdrift av anlegg belyses. Saken fremmes til politisk behandling før hovedrullering av kommunedelplan for idrett og fysisk aktivitet i 2015.

3. Rådmannen bes vurdere om Skedsmo kommune har egnede lokaler som kan leies ut på ordinære vilkår til et samlokalisert tilbud fra organisasjonene Mercy House og Hjelpende Hender.

4. Rådmannen bes etablere en rapporteringsordning hvor det redegjøres årlig for arbeidsopplegg og resultater av arbeidet med oppfølging og bistand til personer med behov for sosialhjelp over tid.

Rådmannen bes utrede økonomiske og sosiale konsekvenser av å ikke yte økonomisk sosialhjelp til dekning av husleieutgifter for langtidsmottakere av sosialhjelp, jmf. side 116 i rådmannens budsjettdokument.

5. Rådmannen bes vurdere alternativ og fleksibel bruk av leilighetene i Kjerulfs gate for å dekke det samlede behov i kommunens pleietjenester.

6. Rådmannen bes utrede muligheten for å knytte personer med bakgrunn som vernepleier/miljøterapeut eller liknende til arbeid blant barn og ungdom i skolen for å sikre tidlig intervensjon innenfor psykisk helse, rus og “drop out”-problematikk.

7. Rådmannen bes utrede muligheten for å etablere et lavterskeltilbud innenfor psykisk helse og rus for ungdom som avslutter skolegangen etter 10. skoleår.

8. Rådmannen bes utarbeide en sak med konkrete tiltak for å heve kvaliteten i Skedsmo kommunes totale integreringsarbeid. I saken skal kostnader og forventet effekt av ulike tiltak vurderes. Saken skal ferdigstilles innen sommeren 2015 og danne grunnlag for ÅB 2016 og HP 2016-2019.

Verbalforslag fra Venstre:

Rådmannen bes utrede muligheten for å utvide fleksibiliteten i SFO slik at det også blir mulig å benytte seg av tilbudet kun én eller to dager i uka, samt slik at det blir mulig å benytte seg av tilbudet annenhver uke. Utredningen bør gi anslag på hvor mange som kan tenke seg å redusere oppholdstiden, og hvilke praktiske og økonomiske konsekvenser dette vil medføre. Saken fremmes til politisk behandling i løpet av første halvår 2015.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**