Kultur – en politisk sak

For Venstre er kulturstøtte et politisk spørsmål, skriver Anne-Lisbeth Simonsen i Amta 6.1.2015.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Da Frogn Kommunestyre reviderte delegeringsreglementet ble det vedtatt at støtte til kulturformål ikke lenger skulle delegeres til rådmannen. I praksis vil det innebære at hovedutvalget som har ansvar for kulturfeltet skal ta stilling til søknader om støtte fra lag og foreninger til kulturaktiviteter. Tidligere har denne støtten dels vært vedtatt politisk gjennom enkeltbevilgninger i handlingsprogrammet, og dels vært behandlet administrativt av kulturkontoret. Flertallet vedtok i desember 2014 at slik støtte skulle være en politisk sak.

-Dette er vi lei oss for, skrev Bente Bjerknes og Merethe Solberg fra KrF i Amta 18.12. KrF ønsker ikke at Hovedutvalg for oppvekst, omsorg og kultur skal ta stilling til søknader om støtte til kulturformål på under 10.000 kroner.

Venstres representant i hovedutvalget og kommunestyret, Anne-Lisbeth Simonsen, er ikke det minste lei seg for å få behandle flere kultursaker.

Vedtaket om å behandle kulturstøtte politisk løfter kulturfeltets betydning i kommunepolitikken, mener Anne-Lisbeth Simonsen.

Foto: Ivar Ruud Eide

-For Venstre er kulturstøtte et politisk spørsmål, skriver hun. Gjennom den nye ordningen får partiene anledning til å utvikle en kulturpolitikk og vise sin profil i praksis gjennom formål partiene støtter. Dette løfter kulturfeltets betydning i kommunepolitikken.

I sitt innlegg anklaget KrF-politikerne flertallet for en “inngripen i rådmannens ansvarsområde”, og mente at vedtaket ville innebære “mindre faglig kvalitetssikring”. Det er ikke Simonsen enig i.

-Kommunestyrets vedtak i denne saken er en prinsipiell grenseoppgang, fastslår hun. Vi kjenner ikke til at andre enheter i kommunen deler ut økonomisk støtte til eksterne organisasjoner og aktiviteter uten politisk behandling.

Venstrerepresentanten fremhever at det er nettopp i delegeringsreglementet det blir fastlagt hva som er politiske saker og hva som er rådmannens ansvarsområde.

-Faglige vurderinger skal gjøres uansett, i saksdokumentene som politikerne leser, fremhever Simonsen.

Venstre mener det er utvalgets og rådmannens ansvar sammen å lage rutiner som gjør at det ikke blir omfattende saksbehandling av småsaker. Støttesaker kan vedtas samlet som del av helårs- eller halvårsplaner, og det kan lages rutiner for hurtigbehandling av de minste sakene.

Les innlegget her…

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**