Venstre fikk samarbeidspartienes støtte på sykkeltiltakene og Gunn-Torill Homme Mathisen fremmet forslag på vegne av de fire partiene i kommunestyremøtet 9. desember. Forlagene fikk flertall og ble vedtatt.
Å lære å sykle er en minepæl mange husker som voksne øyeblikket da usikkerheten ble erstattet av trygghet og følelsen av å oppheve tyngdekraften. Har du først lært å sykle, så glemmer du det aldri.
– Ut ifra et folkehelseperspektiv, så er økt fysisk aktivitet viktig for den totale helsetilstanden i befolkningen. Et av satsingsområdene i kommuneplanen som nå blir rullert er nettopp folkehelse. Sykling er en lavterskelaktivitet og utøves av hele familien. Det er heller lite tilrettelagt for sykling i Hurum, så Venstre mener det er viktig å øke oppmerksomheten rundt dette og se på tiltak som kan bedre mulighetene, sier hun.
Som transportmiddel vil sykkelen gi opplevelser og utvide horisonten. Den kan benyttes til lek og turer. Senere kan det være en sunn og effektiv måte å komme seg til skolen, til venner og på fritidsaktiviteter. Gode sykkelvaner fra barne- og ungdomsårene vil være naturlig å videreføre til skoler og jobb, til trim og trening og til ferie- og fritidssykling. Har sykling vært en naturlig aktivitet gjennom livet, kan den også bli en naturlig del når en blir eldre.
Vi jobber jo hele tiden for å påvirke de rette instansene til å bygge mer gang- og sykkelveier og brede vegskuldre i Hurum, for det ikke er en kommunal oppgave. Men uansett mener Venstre det er viktig å gjøre det man kan lokalt for å få flere til å finne fram sykkelen. Komme seg ut. De nye elsyklene vil også, etter hvert som prisene går ned, gjøre det mer attraktivt å bruke sykkel i kupert terreng som vi har mye av i Hurum og over lengre distanser, sier Homme Mathisen.
Fra vedtaket i kommunestyret:
8. Folkehelse: Økt fokus på sykling
Kommunestyret ber om at administrasjonen vurderer tiltak for å øke andelen syklende i Hurum. Tiltakene kan gjerne skje gjennom privat-offentlig samarbeid:
a) I forbindelse med neste reguleringsplaner skal det ses på muligheten for å etablere sykkelparkering i tettstedene i kommunen, eventuelt gjennom å gjøre om en parkeringsplass eller to til sykkelparkering. Sykkelparkeringen plasseres så nær attraktive målpunkt som mulig. Sykkelparkering under tak vurderes der det er mulig. Det bør etableres sykkelparkeringsplasser ved større arbeidsplasser, skoler, barnehager, servicetilbud og ved kollektivknutepunkter. Antall sykkelparkeringsplasser det planlegges for skal vurderes ut fra et framtidig perspektiv.
b) I forbindelse med neste rullering av trafikksikkerhetsplan vurderes følgende:
a. Å øke vegvedlikeholdet på Sundbyveien fra Filtvet til Klokkarstua for å bedre fremkommeligheten for syklister og gående på tur over skauen.
b. Et sideareal ved Sundbyveien kan utformes på en morsom måte med kuler og humper for å gjøre syklingen langs veien mer attraktiv.
c. Rasteplassen ved Røskestadvannet bør oppgraderes.
c) Plan- og byggesaksbehandlere bør få opplæring innen fagfeltet sykkel for å sikre sykkelvennlig arealbruk og infrastruktur samt videreføring av kunnskap til utbyggere.
d) I forbindelse med neste rullering for plan av idrettsanlegg innarbeides en sykkelgård med trialbane på Søndre Hurum og en på Nordre Hurum for opplæring til riktig adferd i trafikken for syklende barn. Disse kan brukes av skolene til opplæring. Sykkelgårdene vil kunne delfinansieres med tippemidler.
e) Det fremmes sak for oppvekstutvalget om muligheten for å senke aldersgrensen på 11 år for sykling til kommunens skoler.