Vedtaket innebærer at fylkeskommunene skal kunne sette vilkår om null- og lavutslippsbiler for nye drosjer. Dette er ikke mulig i dag, og har bl.a. vært etterlyst fra samferdselsbyråden i Oslo, Guri Melby. Det var Venstres Abid Q. Raja og SVs Heikki Holmås som tidligere i år fremmet forslaget.
Vil ha flere grønne drosjer
– Med den utviklingen vi har av nye null- og lavutslippskjøretøy er det på tide at vi kan stille miljøkrav til drosjenæringen. Det er klart at vi må tilpasse oss, slik at alle overalt kan få et godt drosjetilbud, men mye av bykjøringen kan fint utføres av elbiler. Utviklingen av ladbare hybridbiler gir også nye muligheter for flere grønne drosjer, påpeker Raja.
Gradvis innfasing i Oslo
- Vi vil legge opp til en gradvis innfasing, og stille stadig strengere krav år for år i en tiårsperiode. Grunnen til at vi gjør det så gradvis, er for at drosjeeiere skal få mulighet til å omstille seg, sier Venstres samferdselsbyråd i Oslo, Guri Melby.
I forkant
Raja tror vedtaket i Stortinget vil bidra til at nullutslippsdrosjer faktisk blir laget.
- Vi får nå et lovverk der byene kan bidra til økt produksjon av miljøvennlige drosjer. Norges elbilpolitikk har vært avgjørende for den utviklingen elbilene har hatt. Dette vedtaket kan bidra til utviklingen av en betydelig grønnere drosjepark. Teknologien er i en rivende utvikling, så jeg tror dette er bra for bymiljøet men også for drosjennæringen, påpekerAbid Q. Raja.
Fakta: Stortingets vedtak
· Venstre og SV fikk tilslutning til følgende lovendring: «Stortinget ber regjeringen sikre fylkeskommunene mulighet til å sette vilkår om null- og lavutslippsbiler for nye drosjer gjennom § 11 i yrkestrafikklova.»
· Vedtaket innebærer at fylkeskommunene selv skal kunne bestemme om de vil stille miljøkrav til drosjenæringen. Dermed er det opp til lokalpolitikerne å bestemme hvorvidt de vil benytte seg av denne muligheten.