Venstre støtter ny saksbehandling for asylbarn

Forslaget går ut på at lengevœrende asylbarn som har blitt sendt ut i 2014 ma få prøve saken sin på nytt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Etter et spørsmål i spørretimen fra Iselin Lande, Rogaland Venstres representant på Stortinget, forsikret justisminister Anders Anundsen Stortinget om at lengeværende barn ikke skulle prioriteres i forbindelse med uttransportering. Bakgrunnen for dette var avtalen mellom Venstre, Krf og regjeringen om en liberalisering av utlendingsforskriften for en varig ordning for lengevœrende barn der barnets beste i større grad skal vektlegges.

– Vi er glade for at den forskriftsendringen nå ble vedtatt 8. desember. Her har Venstre fått regjeringen med på en rausere asylpolitikk. Barns tilknytning til riket skal i mye større grad enn før vektlegges når man behandler saker om opphold hvor barn er involvert, sier Marius W. Rønnevik i Haugesund Venstre.

– Vi er imidlertid veldig skuffet over at justisministerens forsikringer om at barn som ville omfattes av denne nye forskriftsendringen ikke skulle prioriteres ikke har nådd frem til Politiets utlendingsenhet.

I oktober i år skrev Haugesunds Avis om 15 år gamle Eshan som ble kastet ut av Norge etter å ha bodd 5 år i Haugesund. Den gang sa vi at dette var uakseptabelt. Det er viktig at rettsikkerheten til disse barna ivaretas, derfor mente vi at regjeringen burde la disse avgjørelsene vente til etter den nye forskriften var på plass.

[eksternlink#http://www.h-avis.no/nyheter/veslebror-lever-i-frykt-i-kabul-1.8605997#reloaded]

Venstre støtter forslaget om at lengevœrende asylbarn som har blitt sendt ut i 2014 ma få prøve saken sin på nytt.

– Det som blir spennende, er å se om det får bredere støtte enn fra SV, KrF og oss. Vi vil støtte dette, men for å få flertall krever det mer enn å fremme et markeringsforslag fra SV. Jeg er ikke sikker på at Ap vil støtte dette her. Det er ikke til å komme fra at Ap nå er det mest restriktive partiet overfor asylbarn på Stortinget, sier André Skjelstad, Venstres innvandringspolitiske talsmann til Bergens Tidende.

[eksternlink#http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Krever-omkamp-for-utsendte-asylbarn-3266767.html]

Dette kan vœre med å gjøre opp for den urett som har skjedd dersom barn feilaktig har blitt sendt ut av Norge.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**