Regjeringen, Venstre og KrF har forpliktet seg til å forsterke Klimaforliket og i budsjettforliket ble de i forrige uke enige om avgiftsomlegginger som gjør den fornybare biogassen langt mer konkurransedyktig.
Vi står ovenfor ytterligere satsninger på kollektivtrafikk, men i Regjeringens nylig fremlagte kollektivhandlingsplan er ikke mål om fornybart drivstoff til kollektivtrafikk nevnt med et ord. Av landets 16-17.000 busser er det bare 300 som går på biogass. Resten går i hovedsak på diesel. Til sammenligning er det i Sverige snart 3.000 biogassbusser.
I Oslo og Akershus skal fossile drivstoff fases ut av kollektivtransporten og Ruter har en målsetting om at samtlige av deres kjøretøy skal gå på fornybart drivstoff innen 2020. I vår region sitter vi på et gullegg i form av VEAS som kan gjøre dette mulig. VEAS har i mange år gjort en formidabel jobb for en renere Oslofjord og planlegger nå investeringer på over en milliard i utvidelse og forbedringer. VEAS er Norges største produsent av biogass. Med avgiftsomleggingen er biogass blitt konkurransedyktig og det er tid for å investere i et foredlingsanlegg slik at den kan benyttes til transportformål.
VEAS er Norges største renseanlegg og renser kloakken for ca. 600.000 mennesker i Oslo, Bærum og Asker. I tillegg til å behandle slammet og resirkulere næringsstoffer tilbake til landbruket, er VEAS Norges største produsent av biogass med 78GWh i året. Biogass produsert på slam og matavfall er svært bærekraftig, men gir størst klimaeffekt når energien utnyttes til erstatning for fossil energi. Derfor er omlegging til biogass i transportsektoren av de mest effektive klimatiltakene. Ut over å erstatte fossil energi, vil biogassbusser også redusere lokale utslipp av sot, partikler og NOx, samt redusere motorstøy. På VEAS blir biogassen imidlertid ikke utnyttet optimalt i dag.
Vestfjorden Avløpsselskap (VEAS) er i dag et interkommunalt selskap, som eies av kommunene Asker, Bærum og Oslo.
Venstre vil at:
VEAS skal være en sentral aktør i Asker, Bærum og Oslos omstilling til grønnere lokalsamfunn
VEAS sine investeringsplaner skal være basert på høye miljø- og klimaambisjoner
Biogass fra VEAS skal foredles og utnyttes til drivstoff for busser og andre kjøretøy som erstatning for diesel og bensin.
VEAS må investere i et oppgraderingsanlegg slik at Norges største biogasskilde kan benyttes til transportformål.
Asker Venstre v/ kommunestyrekandidat Jens Måge
Akershus Venstre v/ politisk nestleder Jonas T. Vevatne
Bærum Venstre v/ gruppeleder Ole Andreas Lilloe-Olsen
Oslo Venstre v/ leder Espen Ophaug
Se omtale i Asker og Bærums Budstikke 9. desember 2014: Do-avgasser fra 600.000 blir buss-brensel