Vil ha lovendring for å fjerne useriøse telefonsalg fra katalogselskaper

Venstre vil endre loven slik at også bedrifter får angrerett på avtaler med telefonselgere fra useriøse katalogselskaper. – Vi bør endre avtaleloven slik at bedrifter får angrerett på samme måte som forbrukere i inntil 14 dager, sier Venstres Ketil Kjenseth til NRK.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Denne uken fremmer Venstre et forslag om innføring av en begrenset angrerett for næringsdrivende ved telefonsalg av annonsetjenester og lignende. Bakgrunnen er bl.a. at en rekke bedrifter og organisasjoner føler seg lurt av ulike katalogselskaper fordi telefonselgere har kontaktet dem slik at de endte med å få en faktura for tjenester de egentlig ikke ønsket.

– Mange bedrifter blir kontaktet av useriøse selgere. De inngår så avtaler uten at de egentlig vet det. Dette er i ferd med å bli et stort problem, tar masse tid og penger fra småbedrifter og gründere. Det er dette vi nå bidrar til å rydde opp i, påpeker Ketil Kjenseth.

Foto: Cathrine Dokken

Se video på NRK.no: Vil ha angrerett for bedrifter som føler seg lurt av useriøse aktører.

Håper på flertall
Venstres Ketil Kjenseth håper på flertall for forslaget.

– Jeg tror det er flere enn Venstre som ser at i dagens lovverk har ikke bedrifter samme angrefrist som privatpersoner. I det du får et organisasjonsnummer så er du juridisk sett en profesjonell part og har ikke den samme angreretten som vanlige forbrukere har, sier Kjenseth.

Han mener det er opplagt at også bedrifter må ha en form rettssikkerhet og mulighet til å reservere seg mot telefonsalg og uønsket markedsføring.

Les også NRK.no: Flere partier støtter lovendring for telefonsalg fra katalogselskaper.

Villedende metoder
En rekke småbedrifter føler seg lurt av katalogselskaper. Felles for dem alle var at useriøse firmaer, som selger annonsetjenester per telefon, eller ved andre oppsøkende salgsmetoder, bruker villedende metoder for å lure bedrifter inn i avtaler de ikke har bruk for, eller for å lure dem til å betale uberettigede krav.

Eksempler på metoder som benyttes er mange: Selger gir inntrykk av at det allerede foreligger et kundeforhold mellom partene. Selger ber firma opplyse om at kontaktinformasjon stemmer og bekrefte dette, uten å opplyse om at man i realiteten samtidig samtykker til avtale som senere viser seg å koste betydelige beløp.

— Mange bedrifter blir kontaktet av useriøse selgere. De inngår så avtaler uten at de egentlig vet det. Dette er i ferd med å bli et stort problem, tar masse tid og penger fra småbedrifter og gründere. Det er dette vi nå bidrar til å rydde opp i, påpeker Ketil Kjenseth.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**