Studiesentrene må anerkjennes
Av Irene Dahl og Roar Sollied, Troms Venstre
Budsjettdebatten om studiesentrene og utfallet viser at det er all grunn til å komme til en ny nasjonal erkjennelse om studiesentrenes posisjon i dagens utdanningsstruktur. Det passer også når ny universitets- og høgskolestruktur snart skal behandles.
I Troms er situasjonen at støtten til Studiesentret Finnsnes nå er overført til Universitetet i Tromsø (UiT), Studiesenteret. no har mistet hele støtten, samtidig som Nord-Troms studiesenter aldri fikk innvilga søknad om å komme inn på statsbudsjettet, og det engang lokalt etablerte Forsvarets studiesenter skal i hovedsak tilrettelegge for militærrelevante studier. Da er det på tide å avklare hva som må gjøres videre for å sikre utdanningsmuligheter til etablerte voksne utenfor universitetenes hovedcampus.
Hvis disse budsjettendringene skal være starten på ei nytenking, vil vi først sterkt beklage at man foretar kutt og endringer uten varsel eller nedtrapping. I denne budsjettomgangen gikk det direkte ut over studiesenteret.no, mens Studiesenteret Finnsnes nå er prisgitt støtten som er overført til UiT.
Universitetene har et generelt ansvar for å tilby etter- og videreutdanning, men nå kommer spørsmålet om det også skal gjelde ansvar for campuser/studiesenter i distriktet. Det overordnede spørsmålet blir hvem som skal eie studiesentrene: Universitetene, kommunene, fylkene/regionene eller Staten? Eller flere samtidig?
Det kan være et mulig alternativ at Staten bruker sine universitet og høgskoler til å operasjonalisere studiesentrene, men da må dette mandatet straks bli mye tydeligere, og det må tilkjennegis hva som eventuelt kreves lokalt for å bli anerkjent som studiesenter. Dette bør bli en del av forestående strukturdebatt.
Studiesentrene har kommet opp nedenfra. Nå må de ivaretas, slik at de blir enda bedre brikker for helheten i arbeidet med å løfte landets kompetansenivå. Gjennom studiesentrene når man også dem som er i den situasjon at de ikke kan ta grunnutdanning eller videreutdanning ved hovedcampus. De er oftest de mest motiverte studentene, og de styrker kompetansen og fyller viktige stillinger utenfor byene.