Budsjettpartnerne legger opp til en økning på totalt 325 millioner kroner i belønningsordningen til storbyer, som i dag er på 1 mrd. I disse midlene ligger også planleggingsmidler til Fornebubanen og Ahusbanen. -Dette budsjettforliket sørger for første gang for at trafikkveksten i byområdene faktisk kan tas med kollektiv, sykkel og gange, sier Raja.
Satsingen på kommunale gang- og sykkelveier øker til 75 millioner kroner. Det er mer enn en syvdobling i forhold til det regjeringen opprinnelig foreslo. Belønningsordningen, som Venstre opprinnelig introduserte, fungerer på samme måte som tilsvarende ordning for kollektiv. – Det er et insentiv for kommuner som satser på utbygging av et bedre sykkelveinett, der staten tar halvparten av regningen for investeringene til infrastruktur, sykkelparkering og skilting, sier Raja.
Han er også fornøyd med at Venstre har fått gjennomslag for et ytterligere løft på jernbane. Som en følge av forliket bevilges over en halv milliard kroner mer enn regjeringens allerede nokså ambisiøse satsing på jernbaneinvesteringer, drift og vedlikehold. -For første gang i nyere historie vil vedlikeholdsetterslepet på jernbane gå ned, ikke opp. Økte jernbaneinvesteringer, herunder planlegging av Intercity-strekningene, vil også få konsekvenser for økt robusthet i Osloregionen, sier Abid Raja.
Forskning og høyere utdanning
Av øvrige satsinger i budsjettet som har store konsekvensr i Akershus er blant annet en styrking av landbruksforskningen på 32 millioner som skal gå til Bioforsk, Norsk insitutt for landbruksforskning (NILF) og Institutt for skog og landskap.
Samtidig er kuttet til landbruksorganisasjonene, inkludert Vitenparken på Campus Ås reversert. Det er gode nyhet er for forskning på mat og natur og for formidling av denne forskningen sier Solveig Schytz, Akershus Venstres leder, og førstekandidat til fylkestingsvalget i 2015.
-Det er også svært viktig for Norges miljø- og biovitenskaplige Universitet og Høyskolen i Oslo og Akershus at regjeringens forslag om å innføre skolepenger for utenlandsstudenter ved norske universiteter og høyskoler ble slått tilbake og at det skal bygges enda flere studentboliger sier hun.
Miljøvennlig transport
I dette budsjettet blir ladbare hybridbiler billigere, avgiften på biodrivstoff blir fjernet og det blir billigere og mer attraktivt å bruke biogass i kollektivtrafikken. Dette er viktige satsinger for å få ned klimagassutslippene i transportsektoren sier Schytz.
-I sum er dette et vesentlig bedre budsjett enn det opprinnelige forslaget, både når det gjelder klima og miljø og sosiale tiltak. Det viser at partiene på borgerlig side evner å finne gode løsninger for fremtiden, avslutter Schytz.
Les mer om sakene i regionale media:
Ås avis om reversering av kuttene til Vitenparken