Havnegata i Kristiansand er en viktig snarvei for gående og syklende som skal inn i Kvadraturen vestfra. Her er det i dag livsfarlig å være syklist eller gående på grunn av manglende fortau og sykkelvei på en 150 m lang strekning langs jernbaneskinnene. Veien er sterkt trafikkert av busser og store vogntog.
I møte i Vest-Agder fylkeskommunes SAM-utvalg 19. november fikk Stein Inge Dahn fra Venstre gjennomslag for et enstemmig vedtak som kan vise seg å være utslagsgivende for en løsning på de disse uholdbare trafikkforholdene.
I vedtaket gir fylkestingspolitikerne klar beskjed til Statens Vegvesen og Jernbaneverket om at det nå raskt må etableres en midlertidig løsning for gående og syklende på denne veistrekningen. Saken blir dagen etter omtalt i
Fædrelandsvennen, hvor Statens Vegvesen opplyser om at de har forsøkt i 8 år å finne en løsning, men at Jernbaneverket ikke har villet stille med nødvendig areal.
Problemet er jernbanesporet som ligger på andre siden av gjerdet her, og medfører at veien er spesielt trang på en kort strekning like før adkomsten til byens rutebilstasjon. Dette jernbanesporet har ikke vært i bruk på mange år, og er helt gjengrodd.
I samme avis uttaler imidlertid Jernbaneverkets strategidirektør Lars Christian Stendal at Statens Vegvesen bare må ta kontakt, så skal de se om ikke de kan få til en grei og praktisk løsning.
–Dette vil i så fall være et fantastisk gledelig resultat for gående og syklende i Kristiansand, sier fylkestingsrepresentant Stein Inge Dahn i Agder Venstre.
Les om saken på Fædrelandsvennens nettsider (krever innlogging) på denne lenken.