Tilleggsinnstilling: satsing på kultur og idrett, investeringer i skoler og omsorgsbygg

Byrådet la i går frem tilleggsinnstillingen til budsjettforslaget 2015. Endringene som er foreslått i regjeringens statsbudsjett, fører til noe lavere vekst i frie inntekter for Oslo enn forutsatt. Byrådet foreslår likevel økt satsning på kultur og idrett, og investeringer i skoler og omsorgsbygg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Etablering av et nytt foretak

Anne Siri Koksrud Bekkelund

Foto: Sturlason

Som følge av at Oslos OL-søknad er trukket foreslår byrådet i tilleggsinnstillingen å trekke inn midlene som er bevilget til formålet. Det fremmes samtidig forslag om å etablere et nytt foretak som skal ha som formål å eie, leie ut og forvalte kultur- og idrettsanlegg.

– At vi nå får ett fagmiljø med ansvar for forvaltningen av kultur- og idrettsbygg er svært positivt. Dette vil både kulturen og idretten få glede av, sier byråd for kultur og næring, Anne Siri Koksrud Bekkelund.

Planleggingen av ny Jordal Amfi, idrettshall på Mortensrud og skøytehall på Valle Hovin realiseres i byrådets forslag

Guri Melby

Foto: Sveinung Bråthen

En sentral oppgave blir ifølge byrådet å videreføre arbeidet med å få realisert viktige idrettsanlegg. Idrettsbyråd Guri Melby trekker frem Jordal Amfi, idrettshall på Mortensrud og skøytehall på Valle Hovin som tre prosjekter der planleggingen skal fortsette med uforminsket kraft. — Dette er ikke en utfyllende liste, men en oversikt over hvilke prosjekter vi ønsker å jobbe videre med først, sier Melby.

– Gjennom arbeidet med OL-søknaden utviklet vi gode planer for en rekke nye, sårt tiltrengte idrettsanlegg i Oslo. I OL-etaten er det personer med stor kompetanse og gjennomføringskraft. I det nye foretaket kan vi beholde denne viktige erfaringen og kompetansen, og sikre at planene vi har blir gjennomført, forklarer byråd Koksrud Bekkelund.

Påplussinger både på driftsbudsjettet og investeringsbudsjettet

Odd Einar Dørum

Foto: Stortinget

Gruppeleder, Odd Einar Dørum, er glad for at tilleggsinnstillingen inneholder flere påplussinger både på driftsbudsjettet og investeringsbudsjettet i forhold til det opprinnelige budsjettforslaget.
– Byrådet vil eventuelt komme tilbake med en ny tilleggsinnstilling etter at forhandlingene om statsbudsjettet er avsluttet i Stortinget, men jeg er fornøyd med det vi har fått til hittil.

Dette er noen av de viktigste endringene på investeringsbudsjettet:
40 millioner kroner til rehabilitering av hovedbrannstasjonen.
50 mill. mer til rehabilitering av skolebygg.
30 mill. mer til rehabilitering av barnehager.
605 mill. i tilskudd fra staten til Munchmuseum gjør at kommunens utgifter reduseres fra ca. 2,7 til 2,1 mrd. kroner.
Økt kostnadsramme til rehabilitering og bygging av sykehjem: Hovseterhjemmet (totalt 592 mill.), Ullerntunet (765 mill.), Stovnerhjemmet (182)

Her er noen av endringene på driftsbudsjettet:
14,5 millioner kroner mer til skolen som følge av høyere elevtallsvekst enn forutsatt.
Totalt 28 mill. i kommunal garanti til VM i skiskyting i 2016 (tidligere bevilget 3 mill.)
9 mill. i merkostnader ved gjennomføring av 2-dagers kommunevalg.
2 mill. i 2015 og 2 mill. i 2016 til prøveprosjekt med innsats for veteraner etter internasjonale operasjoner.
1 mill. til drift av nytt rekreasjonsområde og sjøbadanlegg på Sørenga.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**