Det er ikke mulig å øke kapasiteten tilstrekkelig ved å sette inn flere busser. Det er en grunn til at vi allerede nå setter inn en ekstra båtrute for avlaste bussene fram til fornebubanen er ferdig sier Solveig Schytz, Akeshus Venstres gruppeleder i fylkestinget.
Det er ikke plass til flere busser hverken på Fornebu eller i gatene i Oslo, og en baneløsning vil være helt avgjørende for å øke den totale kapasiteten på t-banen i Oslo og for byutvikling og fortetting av nye boliger på strekningen mellom Skøyen og Lysaker fortsetter Schytz.
Regjeringen har i sitt forslag til statsbudsjett satt av 25 millioner til planlegging av Fornebubanen.
Etter planen skal banen stå ferdig i 2021. Reguleringsplanen for strekningen i Bærum kommune blir vedtatt iløpet av høsten, mens streknignen i Oslo etter planen blir ferdig regulert i løpet av 2015.
Ahusbanen og ny t-banetunnell i sentum blir ikke nedprioritert
Å bygge Fornebubanen først er ikke en nedprioritering av en ny sentrumstunnell for T-banen og for Ahusbanen sier Schytz, Fornebubanen er den som kan bygges først, deretter kommer ny t-banetunnell og Ahusbane.
Les Oslo Frp sitt forslag om å droppe Fornebubanen her
Hør Solveig Schytz i debatt med Carli I Hagen om saken