Ekspert mener rushtidsavgift må være minst 40 kroner

Transportøkonomisk institutt mener rushtidsavgiften må være minst 40 kroner. – Det er akkurat disse tingene vi ønsker at byrådet skal utrede, sier Julie Andersland til BA.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**


Onsdag vedtok flertallet i bystyret med Venstre i spissen å innføre tidsdifferensiering av bompenger.

– Det er ikke så enkelt å komme med et fasitsvar på hvor mye det må koste for at mange nok skal endre kjøreadferd, sier assisterende direktør Kjell Werner Johansen i Transportøkonomisk institutt.

 Julie Andersland ønsker at byrådet skal utrede hva som er den mest effektive ordningen for Bergen

Julie Andersland ønsker at byrådet skal utrede hva som er den mest effektive ordningen for Bergen

Venstres gruppeleder, Julie Andersland, sier dagens bompengeringer byr på utfordringer. De som bor nord og vest og må gjennom “sentrumssonen” for å komme til og fra jobb, vil bli belastet begge veier dersom det blir tidsdifferensiering. Dette i motsetning til de som bor i Fana eller Yrebygda.

– De blir jo belastet med bompenger begge veier også i dag, men med en tidsdifferensiering vil prisene bli høyere i rushtiden. Samtidig vil de bruke kortere tid på å komme seg til og fra jobb fordi det vil bli mindre kø, påpeker Andersland.

– Det er akkurat disse tingene vi ønsker at byrådet skal utrede i sin sak. Viser utredningene at det vil ramme svært urettferdig og ha liten effekt med høyere priser både morgen og ettermiddag, kan det være aktuelt med avgift bare om morgenen. Viser saken det motsatte, vil det være aktuelt med både morgen og ettermiddag.

Når det gjelder pris, mener hun det er mer naturlig å legge seg på Stavanger (42 kroner) enn på Kristiansand (17 kroner med rabatt) sitt nivå.

Les hele saken på side 4 – 5 i Bergensavisen fredag 19. september.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**