Etterlengtet utvikling: Flere kollektivreiser og flere elbiler

-En sterk økning i kollektivtrafikken og i antall elbiler på veiene de siste åra er en etterlengtet utvikling, ikke et problem. Det skriver Solveig Schytz i dagens Asker og Bærums budstikke.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**


Redaksjonssjef Lars-Erik Nygaards kommentar i Budstikka 13.august, «Etterlengtet nådestøt» oser av misunnelse og skadefryd. Han ønsker elbilene ut av kollektivfeltet for å slippe å irritere seg over at de kjører forbi han i køen. For å kunne godte seg over at de sitter i den samme køen som han selv. For at ikke noen skal ha noen fordeler han ikke selv har. Ihvertfall ikke med en sexy Tesla som han egentlig gjerne kunne tenkt seg å kjøpe selv.

Jeg eier en elbil selv. Ikke en sexy Tesla, men en bitteliten men funksjonell Mitsubishi IMiev.
Når jeg en sjelden gang kjører den inn til Oslo, er det selvsagt praktisk å kunne kjøre forbi køen på deler av strekningen. Når jeg en enda sjeldnere gang kjører en diselbil inn til Oslo, fryder jeg meg over alle elbilene som suser forbi meg i kollektivfeltet. Fryder meg over at nullutslipps-kjøretøyer er et reellt alternativ for stadig flere mennesker. Og gleder meg som en unge over at denne trenden fortsetter, og blir stadig sterkere. Det norske elbil-eventyret vekker internasjonal oppsikt. Resten av verden sier «look to Norway». Vi har vist at vi kan være et godt første marked for ny teknologi i transportsektoren. Vi kan gjøre det igjen. Snart kommer hydrogenbilene i det komersielle markedet. Snart kommer nye generasjoner bio-drivstoff. I overgangen til en fossilfri transportsektor kan Norge spille en avgjørende rolle.

Men som regel tar jeg bussen og toget. Toget er fullt. Jeg skulle gjerne hatt sitteplass hver dag. Og det hadde vært fint om det gikk enda litt oftere. Jeg kunne selvsagt irritert meg over det. Men fulle tog er en gla`sak. Antall kollektivreisende i Akershus har økt med 42% siden 2007. Fordi tilbudet har blitt bedre og billettene billigere.

Hvis stadig bedre kollektiv-tilbud og god tilrettelgging for nullutslipps-kjøretøyer medfører noen misunnelige diselbilsjåfører, så kan jeg leve med det. Jeg lover å fortsette å jobbe for et enda bedre kollektivtilbud i regionen, og at insentivene for nullutslippskjøretøy skal bestå i mange år enda. Fordi vi skal kutte en stor andel av våre klimagassutslipp i transportsektoren. Fordi ny teknologi trenger forutsigbare rammer. Fordi Norge som første marked for nye fossilfrie transportløsninger kan spille en avgjørendee rolle global sammenheng.

Solveig Schytz (V)

Les innlegget i Budstikka her

http://www.budstikka.no/meninger/etterlengtet-utvikling-1.8549701

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**