Den gledelige statistikken over lokalt bilsalg som vi kunne lese om i Fædrelandsvennen nylig er et klart tegn på at Venstres initiativ nå gir reelle forbedringer av miljøet som vi lever og puster i her på Sørlandet: Når mer enn halvparten av bilene som ble solgt i juli av det største bilmerket i landsdelen (VW) var helt uten eksosrør, er det et klart tegn på at det nå pågår en samferdselsrevolusjon!
Utviklingen bør gi skjelvinger i styrerommene til de store bilprodusentene både i Europa, Asia og i Amerika! Bilfabrikker som velger fortsatt å satse ensidig på teknologi som er avhengig av fossilt brensel vil risikere å dø ut like plutselig som dinosaurene forsvant.
Inntil de møtte konkurranse fra en genierklært gründer ved navn Elon Musk, var det ganske åpenbart at alle de tradisjonelle bilfabrikantene valgte å prioritere utvikling av sin fossildrevne bilpark. De få elbilene deres var golfbillignende særinger, med en rekkevidde så beskjeden at de stort sett kun egner seg til småturer. Det er nesten så man kan mistenke bilbransjen for at de egentlig ikke ønsket at elbilen skulle bli en suksess.
Slike mistanker kan ikke rettes mot Elon Musk og hans Tesla. Her er ingen bindinger til fossilbasert bilproduksjon! Tesla har imponert en hel verden med å lage elbiler som utklasser alle når det gjelder rekkevidde og innovasjon. Samtidig sørger Tesla for at kundene kan bruke bilen på virkelig lange turer gjennom et formidabelt nettverk av gratis hurtigladestasjoner i hele Europa, med en effekt som får offentlig finansiert ladeinfrastruktur til å blekne.
Suksessen til Elon Musk har åpenbart vært en vekker hos andre bilfabrikanter. Flere av dem ser nå ut til å komme halsende etter med utvikling av spennende modeller som kan redusere Teslas forsprang. Det er ingen tvil om at de norske tiltakene for elbiler er veldig viktig for å stimulere elbilsatsing og innovasjon, både for Elon Musk og for konkurrentene hans i internasjonal bilbransje. Derfor bør disse fordelene bestå!
Eller som Venstres leder Trine Skei Grande uttalte i et sommerintervju i Dagens Næringsliv: “Nå har tiltakene begynt å virke. En kan ikke være for tiltak som ikke virker og så være imot tiltakene når de virker!”
-Innlegg fra fylkestingsrepresentant Stein Inge Dahn i Fædrelandsvennen 16. august 2014