SSB har estimert at vi kan komme til å ha en underdekning på ca. 11.000 lærerårsverk i 2020. Samtidig vet vi at det er ca. 38.000 lærerutdannede yrkesaktive som ikke er i skolen, men som er å finne i andre yrker. Og totalt er det i overkant av 9.000 ikke-kvalifiserte lærere i norsk grunnskole som mangler undervisningskompetanse i fagene de underviser i.
Derfor er det helt avgjørende at flest mulig lærere faktisk blir værende i skolen, at rekrutteringen av nye lærere øker og at flere lærere kommer tilbake til jobben de i utgangspunktet er utdannet til. En lærerstreik og et læreropprør er på ingen måte noe godt utgangspunkt for å få til dette.
En streik kunne sannsynligvis vært unngått dersom KS hadde opptrådt mindre konfronterende og tidlig i prosessen også gitt tydelige signaler om respekt for lærerne og læreryrkets egenart.
For Venstre er utgangspunktet klart. Lærere skal være lærere, og ikke byråkrater. Vi må ha tillit til at lærerne gjør jobben sin uten detaljstyring. Samtidig er det viktig at man finner fleksible arbeidstidsløsninger som både arbeidsgiver og arbeidstaker er tjent med. Vi har derfor forventninger til resultatene av de samtalene KS og Utdanningsorganisasjonene har igangsatt idag. De deler felles mål om å videreutvikle den gode skolen.
Venstre mener at vi blant annet skaper den gode skolen ved å benytte oss av følgende virkemidler:
Forbedre og utvide lærerutdanningen til en femårig mastergrad.
Doble videreutdanningsmidlene.
Få flere yrkesgrupper inn i skolen, for å gi lærerne tid til kunnskapsformidling.
Rydde opp i skolebyråkratiet og reduser detaljstyringen
Få på plass gode seniortiltak, slik at det blir attraktivt å bli værende i læreryrket
Rekruttere flere lærere fra andre yrker
Få flere med doktorgrad inn i undervisningsstillinger i skolen
Sikre at det er mange nok lærere i skolene.