Venstre foreslår å gi kommunene virkemidler mot luftforurensing

Luftforurensingen i de store byene er et problem som krever flere lokale løsninger. Venstre ønsker derfor å gi kommuner og fylkeskommuner muligheten til å føre en mer offensiv miljøpolitikk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Bærekraftig utvikling av lokalsamfunn og regioner er avgjørende for at vi skal kunne løse de globale klimautfordringene og redusere den lokale luftforurensingen. Kommunene og fylkeskommunene er ansvarlig for samfunnsområder som har stort potensiale for energieffektivisering og utslippsreduksjon, men dessverre mangler de ofte myndighet til å igangsette nødvendige klimatiltak.

Tiltak mot akutt luftforurensing

Ola Elvestuen

Foto: Bård Ek

Transportsektoren stod i 2012 for 26 prosent av klimagassutslippene i Norge. Vegtrafikken er ansvarlig for 75 prosent av transportutslippene innenlands, og det utføres rundt regnet 75 milliarder personkilometer med motoriserte reisemidler hvert år i Norge. Personbilen er totalt dominerende, med 80 prosent av transportarbeidet. Siden iden 1960 er bilbruken er mer enn tolvdoblet.

– Kommuner som ønsker det bør kunne innføre regler om bruken av kjøretøy som benytter diesel som drivstoff. Når luftforurensingsverdiene overskrider, eller det er stor sannsynlighet for at de vil overskride grenseverdiene, bør kommunene også få mulighet til å forby bruk av kjøretøy som benytter diesel som drivstoff på hel eller deler av riksveiene og fylkesveiene i kommunen, sier Ola Elvestuen, leder av Energi- og miljøkomiteen på Stortinget.

26. mars i år ble Norge anklaget av ESA for brudd på EU-direktivet om lokal luftkvalitet. Hovedvekten av regelbruddene skyldes for høye årsmiddelkonsentrasjoner av nitrogendioksid (NO2) i de store byene. I følge miljødirektoratet mener Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Drammen at de mangler målrettede verktøy for å sikre at grenseverdiene for NO2 overholdes.

– Det er kommunene som er ansvarlige for å sørge for god luftkvalitet for borgerne, men dessverre mangler kommunene hjemler for å igangsette hensiktsmessige tiltak. Dersom kommunene får mulighet til å innføre regulering av bruken av dieselbiler, vil de kunne sikre borgerne ren luft hele året, sier Elvestuen.

Lavutslippssoner
I flere norske byområder er det et problem at forurensningsforskriftens grenseverdier for NO2 og partikler overskrides. Mens piggdekk ofte er en årsak til at grenseverdiene for partikler overskrides, er det eksos fra vegtrafikken som er den største kilden til NO2-utslipp. Lavutslippssoner brukes i en rekke land for å redusere forurensningen i områder med mye trafikk, og da særlig utslipp av eksospartikler. Lavutslippssoner kan også brukes for å redusere utslippene av for eksempel NO2 og støy.

– Vegtrafikkens lokale miljøproblemer er særlig store i eldre, sentrale eller sentrumsnære områder. Mange av disse har hatt en stor trafikkvekst, samtidig som verken vegnett, bebyggelse eller omgivelser er utformet for å håndtere de miljøproblemene dette kan medføre, sier Elvestuen.

I dag foreligger det ikke hjemmel for innføring av lavutslippssone.

– Lavutslippsoner vil være et sterkt signal om at det i framtiden kan komme restriksjoner på biltrafikken i byområdene og dermed påvirke framtidige bilkjøpere til å velge mest mulig miljøvennlig. vi foreslår derfor at det vedtas en ny hjemmel i vegtrafikkloven som gir kommunestyrene mulighet til å vedta om det skal opprettes lavutslippssone i den aktuelle byen, sier Elvestuen.

Miljøkrav til drosjenæringen

Abid Raja

Foto: Marius Nyheim

En reduksjon av utslippene fra taxinæringen vil kunne ha stor effekt på det totale utslippet her til lands, samt luftkvaliteten. Et tiltak kan være å innføre utslippskrav for alle nye drosjer, eller stille krav om at alle drosjer skal bruke biogass, etanol, elektrisitet eller hydrogen som drivstoff i løpet av de neste ni årene.

– Venstre ønsker derfor en spesifisering av paragrafen eller en ny hjemmel for at det skal bli mulig å stille miljøkrav, sier Abid Q. Raja, medlem av transportkomiteen.

Lokale miljøavgifter på oljefyrer
Enkelte kommuner har en stor andel gamle oljefyrer som både bidrar til utslipp og forurensing. Kommunene har i dag ikke anledning til å innføre egne miljøavgifter på bruken av slike oljefyrer, hvilket ville bidratt til å gi incentiver til at flere av dem ble fjernet.

Venstre foreslår derfor å gi kommunene myndighet til å innføre lokale miljøavgifter på oljefyrer, sier Elvestuen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**