Bybanetraseen til Åsane har skapt stort engasjement. På tirsdag vedtok bystyret at banen skal gå i tunnel ved Kjøttbasaren.
Flertallet var med knappest mulig margin. 34 av 67 representanter stemte for dette forslaget.
Per-Arne Larsen, leder i Åsane Venstre, er en av dem som er sterk motstander av denne løsningen.
Bystyret har nå vedtatt at den planlagte grønne, urbane og kollektivbaserte utviklingen av Åsane skal skrinlegges på ubestemt tid. Dette er konsekvensen av det ble flertall for den umulige Kjøttbasar-løsningen. Dette er en skandale for bydelen, og det er trist at Åsane betyr så lite for flertallet av politikere i Bergen, raser Larsen.
Fattig trøst
Han sier videre at dette kunne ha vært en gledens dag for Åsane.
Istedenfor endte vi opp med det verst tenkelige utfallet for bydelen, sier han.
Larsen finner likevel noe å glede seg over i traseen som nå har blitt vedtatt.
Alle alternativene strakk seg helt ut til Vågsbotn, slik vi i Venstre foreslo tidlig i prosessen. Nå ser dette dessverre ut til å bli en fattig trøst da bystyret nedprioriterer god utvikling i Åsane til fordel for et politisk spill, sier han.
Ifølge Larsen tar bergenspolitikerne lett på å utsette utviklingen av Åsane. Det er han overrasket over.
Det bra at Fyllingsdalen nå får en positiv utvikling, men her i Åsane er planene som må legges på is kommet svært langt. Det er Åsanes tur til å få seg et løft nå, fremhever han.
“Fredet” Bryggen
15 representanter fra Høyre og Frp stemte imot eget byråd og støttet Ap sitt forslag om å frede Bryggen for all trafikk. Dette forslaget fikk flertall, og det endte med at KrF trakk seg fra byrådssamarbeidet tirsdag kveld.
Gruppeleder for Venstre, Julie Andersland, er i likhet med Larsen misfornøyd med traseen som ble vedtatt på tirsdag.
Løsningen med Kjøttbasaren er den minst gjennomførbare av alle alternativene. Det er flott om det er mulig å bygge tunnel uten å ødelegge området, men det ser ikke slik ut. I tillegg ble det et flertall for å utelukke det mest gjennomførbare alternativet, som er langs Bryggen. I praksis betyr dette at Bybanen først blir bygget til Fyllingsdalen, og muligens aldri til Åsane. Det er bare trist, avslutter Andersland.
Les hele saken på side 5 i Åsane Tidende fredag 20. juni.