Før dette skjer må fylkeskommunen i samsvar med Venstres forslag peke på de tiltakene som er nødvendig for å øke bruken av banen. Det er Samferdselsdepartementet må i forhandlinger med NSB ( eller private aktører ? ) sette vilkår for kjøp av tjenester. Det gjelder stive ruter som korresponderer på Nordagutu med Sørlandsbanen og busstilbudet på Notodden og i Skien. Det må brukes moderne elektriske togsett som gir punktlighet og komfort. I samsvar med vedtak i fylkestinget må banen føres frem til terminalen på Notodden.
På sikt vil Bratsbergbanen inngå i et regionalt togtilbud og fremtidig bybane i Grenland.
Venstre mener målene om reduserte CO2-utslipp fra transportsektoren er av de viktigste virkemidlene for å oppfylle klimamålsettingene. Venstre sentralt har forpliktet seg til å støtte videre drift av Bratsbergbanen
Johan Tønnes Løchstøer