ØKT BRUK AV BRATSBERGBANEN

I fylkestinget 18. juni vedtok et enstemmig fylkesting et forslag fra Venstre v/ Johan Tønnes Løchstøer om å be rådmannen fremme en sak med forslag om tiltak som kan øke passasjertallet på¨Bratsbergbanen.
På initiativ fra Telemark Venstre besluttet partilederne i H, Frp, Krf og Venstre ikke å ta stilling til fortsatt drift av Bratsbergbanen ved behandlingen av kommuneproposisjonen samme dag, men utsette dette til budsjettbehandlingen til høsten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Tog

Før dette skjer må fylkeskommunen i samsvar med Venstres forslag peke på de tiltakene som er nødvendig for å øke bruken av banen. Det er Samferdselsdepartementet må i forhandlinger med NSB ( eller private aktører ? ) sette vilkår for kjøp av tjenester. Det gjelder stive ruter som korresponderer på Nordagutu med Sørlandsbanen og busstilbudet på Notodden og i Skien. Det må brukes moderne elektriske togsett som gir punktlighet og komfort. I samsvar med vedtak i fylkestinget må banen føres frem til terminalen på Notodden.

På sikt vil Bratsbergbanen inngå i et regionalt togtilbud og fremtidig bybane i Grenland.

Venstre mener målene om reduserte CO2-utslipp fra transportsektoren er av de viktigste virkemidlene for å oppfylle klimamålsettingene. Venstre sentralt har forpliktet seg til å støtte videre drift av Bratsbergbanen

Johan Tønnes Løchstøer

Johan Tønnes Løchstøer

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**