Bystyrets baksetesjåfører

Gjennom Bybanen-saken har baksetesjåfører i Høyre har gitt oss en oppvisning i politisk grisekjøring. Å si nei til Bybanen langs Bryggen er en ærlig sak, men den kampanjen som er blitt kjørt, er full av misforståelser og halvsannheter, skriver Julie Andersland i dette leserinnlegget i BT.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Andersland_Bybanen

Den første misforståelsen sto Peter Chr. Frølich (H) for. T-bane sparer oss for et kvarter t-/r Åsane – sentrum, mente han. Fasiten: Langt under halvparten. Vi får tro at han misforsto, heller enn at han serverte oss en bevisst løgn. Troen på at tunnel var det «raske» alternativet rakk likevel å sette seg hos mange.

Den andre misforståelsen kom fra både Høyre, Frp og Ap, nemlig at staten stiller med penger uten å stille krav. Det måtte både Ketil Solvik-Olsen (Frp) og Abid Raja (V) til for å forklare at staten tar maks halve regningen, og ikke av hva som helst. Tunnel-tilhengerne ble sinte på de slemme østlendingene, og myten om at finansiering er uproblematisk, fikk stå. Hvor mye bergenserne må betale i bompenger vil imidlertid ikke Høyre fortelle oss.

Den tredje misforståelsen var at Bybanen langs Bryggen er en stor trussel mot kulturminner og UNESCO-status. Tross forsikringer om det motsatte fra vernemyndigheter selv, fortsatte man å hevde det. Når vernemyndighetene forteller om risikoen ved Kjøttbasaren-tunnelen, vender imidlertid Høyre det døve øret til.

Politiske baksetesjåfører har lagt premissene for valg av bybanetrasé uten å ha satt seg skikkelig inn i saken. Resultatet kan bli full stopp i bybaneutbyggingen.

Julie Andersland
Venstre

Innlegget sto på trykk i Bergens Tidende tirsdag 17. juni.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**